D
2006
On the challenge of diversity: case studies of headteachers and school quality management
POL, Milan and Petr NOVOTNÝ
Basic information
Original name
On the challenge of diversity: case studies of headteachers and school quality management
Name in Czech
Diverzita jako výzva: případové studie ředitelů škol a řízení kvality ve škole
Edition
Brno, Dealing with Diversity - a Key Issue for Educational Management, p. 81-95, 15 pp. 2006
Publisher
Masarykova Univerzita
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/06:00015832
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
diverzita, případové studie,ředitel školy,škola,řízení kvality
Keywords in English
diversity;case studies;headteachers;school;quality management
Tags
International impact, Reviewed
V originále
The paper concentrates on work of two basic school (6-15) headteachers. What we regard as the dominant feature of their activities are the efforts to manage quality in school. The term "guality management" is used to refer to a set of activities leading either to maintaining the existing standard of school operation (provided it is perceived as good), or to change what is regarded as malfunctioning - towards a more suitable state of affairs. We relied on two relational frameworks: the content-level definition of school quality management and the concept of individual leadership. The two frameworks will be used to analyse the actions of two headteachers, to compare them against each and to relate the resulting information to the wider context of school management in contemoprary Czech society.
In Czech
Článek se zaměřuje na práci ředitelů dvou základních škol (6-15). Jako dominantní znak jejich aktivit jsme shledali snahu o řízení kvality ve škole. Termín "řízení kvality" se používá buď jako soubor činností vedoucí k podpoře existujících standardů chodu školy (toto poskytování je nahlíženo jako dobré) nebo ke změně toho, co je povážováno za selhávající - směrem k více vyhovujícímu stavu. Zaměřili jsme se na dvě relativní koncepce: definice řízení kvality školy podle obsahu a koncepce samostatného vedení. Tyto dvě koncepce budou použity k posouzení činností obou ředitelů, jejich vzájemnému srovnání a popsání vzhtahu výsledků k širšímu kontextu školního managementu v současné české společnosti.
Links
GA406/04/0609, research and development project | Name: Demokracie v české škole | Investor: Czech Science Foundation, Democracy in the Czech School |
|
Displayed: 6/11/2024 18:35