D 2006

On the challenge of diversity: case studies of headteachers and school quality management

POL, Milan and Petr NOVOTNÝ

Basic information

Original name

On the challenge of diversity: case studies of headteachers and school quality management

Name in Czech

Diverzita jako výzva: případové studie ředitelů škol a řízení kvality ve škole

Authors

POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Dealing with Diversity - a Key Issue for Educational Management, p. 81-95, 15 pp. 2006

Publisher

Masarykova Univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/06:00015832

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-210-4090-4

Keywords (in Czech)

diverzita, případové studie,ředitel školy,škola,řízení kvality

Keywords in English

diversity;case studies;headteachers;school;quality management

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/3/2010 15:59, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper concentrates on work of two basic school (6-15) headteachers. What we regard as the dominant feature of their activities are the efforts to manage quality in school. The term "guality management" is used to refer to a set of activities leading either to maintaining the existing standard of school operation (provided it is perceived as good), or to change what is regarded as malfunctioning - towards a more suitable state of affairs. We relied on two relational frameworks: the content-level definition of school quality management and the concept of individual leadership. The two frameworks will be used to analyse the actions of two headteachers, to compare them against each and to relate the resulting information to the wider context of school management in contemoprary Czech society.

In Czech

Článek se zaměřuje na práci ředitelů dvou základních škol (6-15). Jako dominantní znak jejich aktivit jsme shledali snahu o řízení kvality ve škole. Termín "řízení kvality" se používá buď jako soubor činností vedoucí k podpoře existujících standardů chodu školy (toto poskytování je nahlíženo jako dobré) nebo ke změně toho, co je povážováno za selhávající - směrem k více vyhovujícímu stavu. Zaměřili jsme se na dvě relativní koncepce: definice řízení kvality školy podle obsahu a koncepce samostatného vedení. Tyto dvě koncepce budou použity k posouzení činností obou ředitelů, jejich vzájemnému srovnání a popsání vzhtahu výsledků k širšímu kontextu školního managementu v současné české společnosti.

Links

GA406/04/0609, research and development project
Name: Demokracie v české škole
Investor: Czech Science Foundation, Democracy in the Czech School