POL, Milan and Petr NOVOTNÝ. On the challenge of diversity: case studies of headteachers and school quality management. In Dealing with Diversity - a Key Issue for Educational Management. Brno: Masarykova Univerzita, 2006, p. 81-95. ISBN 80-210-4090-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name On the challenge of diversity: case studies of headteachers and school quality management
Name in Czech Diverzita jako výzva: případové studie ředitelů škol a řízení kvality ve škole
Authors POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic).
Edition Brno, Dealing with Diversity - a Key Issue for Educational Management, p. 81-95, 15 pp. 2006.
Publisher Masarykova Univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/06:00015832
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-210-4090-4
Keywords (in Czech) diverzita, případové studie,ředitel školy,škola,řízení kvality
Keywords in English diversity;case studies;headteachers;school;quality management
Tags case studies, diversity, headteachers, quality management, school
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 25/3/2010 15:59.
Abstract
The paper concentrates on work of two basic school (6-15) headteachers. What we regard as the dominant feature of their activities are the efforts to manage quality in school. The term "guality management" is used to refer to a set of activities leading either to maintaining the existing standard of school operation (provided it is perceived as good), or to change what is regarded as malfunctioning - towards a more suitable state of affairs. We relied on two relational frameworks: the content-level definition of school quality management and the concept of individual leadership. The two frameworks will be used to analyse the actions of two headteachers, to compare them against each and to relate the resulting information to the wider context of school management in contemoprary Czech society.
Abstract (in Czech)
Článek se zaměřuje na práci ředitelů dvou základních škol (6-15). Jako dominantní znak jejich aktivit jsme shledali snahu o řízení kvality ve škole. Termín "řízení kvality" se používá buď jako soubor činností vedoucí k podpoře existujících standardů chodu školy (toto poskytování je nahlíženo jako dobré) nebo ke změně toho, co je povážováno za selhávající - směrem k více vyhovujícímu stavu. Zaměřili jsme se na dvě relativní koncepce: definice řízení kvality školy podle obsahu a koncepce samostatného vedení. Tyto dvě koncepce budou použity k posouzení činností obou ředitelů, jejich vzájemnému srovnání a popsání vzhtahu výsledků k širšímu kontextu školního managementu v současné české společnosti.
Links
GA406/04/0609, research and development projectName: Demokracie v české škole
Investor: Czech Science Foundation, Democracy in the Czech School
PrintDisplayed: 10/5/2024 12:42