a 2006

The teacher stressing situations in the teacher-adolescent pupil relationship

ŘEHULKA, Evžen and Oliva ŘEHULKOVÁ

Basic information

Original name

The teacher stressing situations in the teacher-adolescent pupil relationship

Name in Czech

ZÁTĚŽOVÉ SITUACE UČITELE VE VZTAHU UČITEL - ADOLESCENTNÍ MLÁDEŽ

Authors

ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor) and Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

27th International Conference of the Stress and Anxiety Research Society - Book of Abstracts, 2006

Other information

Language

English

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Greece

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/06:00017281

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

teacher- stress- teacher-pupil relationship- adolescence

Tags

Reviewed
Změněno: 18/3/2010 22:38, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Abstract

V originále

With older teenagers, the teachers tend to be more tolerant of some of these ways, which in turn reduces their stress. The level of stress is affected by the gender factor (man and woman teachers) and the school level (basic/secondary schools). Interactions between the teacher and the adolescent pupil in the pedagogical process may involve a considerable amount of stress. The research described in this article involved a group of teachers at the elementary and secondary schools, both men and women, who defined these situations and determined their level of difficulty. They are mainly characterized by a very self-confident or even self-important behaviour of the pupils trying to have their way, asserting themselves in a rude way and lacking consideration for the others.

In Czech

S vyšším věkem žáků učitelé, některé tyto vlastnosti více tolerují a tudíž je méně stresují. Míru stresogennosti ovlivňuje genderový faktor (učitel/učitelka) a stupeň školy (základní/střední škola). Situace mezi učitelem a adolescentní mládeži v pedagogickém procesu mohou mít značnou míru stresogennosti. Skupina učitelů základních a středních škol tyto situace definovala a označila stupeň jejich obtížnosti. Jde především o situace, kdy se žák chová velmi sebevědomě až nekriticky, zdůrazňuje vlastní osobu, prosazuje se silou a bere málo ohledů na druhé.

Links

IAA7025403, research and development project
Name: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century