Detailed Information on Publication Record
2006
The teacher stressing situations in the teacher-adolescent pupil relationship
ŘEHULKA, Evžen and Oliva ŘEHULKOVÁBasic information
Original name
The teacher stressing situations in the teacher-adolescent pupil relationship
Name in Czech
ZÁTĚŽOVÉ SITUACE UČITELE VE VZTAHU UČITEL - ADOLESCENTNÍ MLÁDEŽ
Authors
ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor) and Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
27th International Conference of the Stress and Anxiety Research Society - Book of Abstracts, 2006
Other information
Language
English
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Greece
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/06:00017281
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
teacher- stress- teacher-pupil relationship- adolescence
Tags
Reviewed
Změněno: 18/3/2010 22:38, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
V originále
With older teenagers, the teachers tend to be more tolerant of some of these ways, which in turn reduces their stress. The level of stress is affected by the gender factor (man and woman teachers) and the school level (basic/secondary schools). Interactions between the teacher and the adolescent pupil in the pedagogical process may involve a considerable amount of stress. The research described in this article involved a group of teachers at the elementary and secondary schools, both men and women, who defined these situations and determined their level of difficulty. They are mainly characterized by a very self-confident or even self-important behaviour of the pupils trying to have their way, asserting themselves in a rude way and lacking consideration for the others.
In Czech
S vyšším věkem žáků učitelé, některé tyto vlastnosti více tolerují a tudíž je méně stresují. Míru stresogennosti ovlivňuje genderový faktor (učitel/učitelka) a stupeň školy (základní/střední škola). Situace mezi učitelem a adolescentní mládeži v pedagogickém procesu mohou mít značnou míru stresogennosti. Skupina učitelů základních a středních škol tyto situace definovala a označila stupeň jejich obtížnosti. Jde především o situace, kdy se žák chová velmi sebevědomě až nekriticky, zdůrazňuje vlastní osobu, prosazuje se silou a bere málo ohledů na druhé.
Links
IAA7025403, research and development project |
| ||
MSM0021622421, plan (intention) |
|