STRÁNSKÁ, Zdenka and Ivana POLEDŇOVÁ. Problémy sociální adaptace žáků základních škol (Issues of Social Adaptation at Primary School Pupils). Online. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV pořádané Katedrou pedagogiky Fakulty pedagogické ZČU v Plzni ve dnech 5.-7.9. 2006 [CD-ROM]. 1st ed. Plzeň: ZČU v Plzni, 2006. p. 23-30, 7 pp. ISBN 80-7043-483-X. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problémy sociální adaptace žáků základních škol
Name in Czech Problémy sociální adaptace žáků základních škol
Name (in English) Issues of Social Adaptation at Primary School Pupils
Authors STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Czech Republic, guarantor) and Ivana POLEDŇOVÁ (203 Czech Republic)
Edition 1. vyd. Plzeň, Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV pořádané Katedrou pedagogiky Fakulty pedagogické ZČU v Plzni ve dnech 5.-7.9. 2006 [CD-ROM], p. 23-30, 7 pp. 2006.
Publisher ZČU v Plzni
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00021713
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-7043-483-X
Keywords in English social adaptation; maladaptation; depression; anxiety; school achievement
Tags anxiety, Depression, maladaptation, school achievement, social adaptation
Changed by Changed by: PhDr. Ivana Poledňová, CSc., učo 1162. Changed: 30/6/2008 21:46.
Abstract
Příspěvek je věnován otázkám maladaptace dětí v prostředí školy. Byla realizována empirická studie vztahu úzkosti a deprese, adaptačních problémů dětí v prostředí školy a jejich školní výkonnosti. Výzkum u dětí ve věku 10 až 15 let potvrdil tzv. internalizované a externalizované poruchové tendence v jejich chování, které se mohou vzájemně ovlivňovat a snižovat školní výkon žáků. Vzhledem k vyvíjející se schopnosti sebereflexe u dětí existuje šance jejich adaptační problémy úspěšně korigovat.
Abstract (in English)
The paper focuses on the issues of maladaptation of children in the school environment. An empirical study was conducted, aimed on the relationships of anxiety, depression, adaptation problems, and academic failure. The sample of children aged between 10 and 15 year completed the Depression scale of the Child Behavior Checklist by T. M. Achenbach and C. Edelbrock. Internalized and externalized problems in children`s behavior were identified; these problems might be interconnected and associated with school achievement. There is a prospect to successful correction of the adaptation problems due to developing self-reflection at the children.
Links
LN00A023, research and development projectName: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 24/4/2024 06:51