Problémy sociální adaptace žáků základních škol
STRÁNSKÁ, Zdenka and Ivana POLEDŇOVÁ. Problémy sociální adaptace žáků základních škol (Issues of Social Adaptation at Primary School Pupils). In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV pořádané Katedrou pedagogiky Fakulty pedagogické ZČU v Plzni ve dnech 5.-7.9. 2006 [CD-ROM]. 1st ed. Plzeň: ZČU v Plzni, 2006, p. 23-30, 7 pp. ISBN 80-7043-483-X. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Problémy sociální adaptace žáků základních škol |
Name in Czech | Problémy sociální adaptace žáků základních škol |
Name (in English) | Issues of Social Adaptation at Primary School Pupils |
Authors | STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Czech Republic, guarantor) and Ivana POLEDŇOVÁ (203 Czech Republic). |
Edition | 1. vyd. Plzeň, Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV pořádané Katedrou pedagogiky Fakulty pedagogické ZČU v Plzni ve dnech 5.-7.9. 2006 [CD-ROM], p. 23-30, 7 pp. 2006. |
Publisher | ZČU v Plzni |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Proceedings paper |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/06:00021713 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
ISBN | 80-7043-483-X |
Keywords in English | social adaptation; maladaptation; depression; anxiety; school achievement |
Tags | anxiety, Depression, maladaptation, school achievement, social adaptation |
Changed by | Changed by: PhDr. Ivana Poledňová, CSc., učo 1162. Changed: 30/6/2008 21:46. |
Abstract |
---|
Příspěvek je věnován otázkám maladaptace dětí v prostředí školy. Byla realizována empirická studie vztahu úzkosti a deprese, adaptačních problémů dětí v prostředí školy a jejich školní výkonnosti. Výzkum u dětí ve věku 10 až 15 let potvrdil tzv. internalizované a externalizované poruchové tendence v jejich chování, které se mohou vzájemně ovlivňovat a snižovat školní výkon žáků. Vzhledem k vyvíjející se schopnosti sebereflexe u dětí existuje šance jejich adaptační problémy úspěšně korigovat. |
Abstract (in English) |
---|
The paper focuses on the issues of maladaptation of children in the school environment. An empirical study was conducted, aimed on the relationships of anxiety, depression, adaptation problems, and academic failure. The sample of children aged between 10 and 15 year completed the Depression scale of the Child Behavior Checklist by T. M. Achenbach and C. Edelbrock. Internalized and externalized problems in children`s behavior were identified; these problems might be interconnected and associated with school achievement. There is a prospect to successful correction of the adaptation problems due to developing self-reflection at the children. |
Links | |
---|---|
LN00A023, research and development project | Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts | |
MSM0021622406, plan (intention) | Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society |
PrintDisplayed: 14/10/2024 21:33