Detailed Information on Publication Record
2006
Issues of learning styles and academic achievement at pupils prone to test-anxiety and test-anxious pupils
STRÁNSKÁ, ZdenkaBasic information
Original name
Issues of learning styles and academic achievement at pupils prone to test-anxiety and test-anxious pupils
Name in Czech
K problematice učebního stylu a školní úspěšnosti u žáků inklinujících k trémě a žáků-trémistů
Authors
STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Psychology & Health (Norman, P. (Ed.)). Abstracts Book. 20th Annual Conference of the European Health Psychology Society: Social Change and New Challenges for Health Psychology. Routledge Taylor & Francis Group, Volume 21, Supplem. 1, p. 146. 2006
Other information
Language
English
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 1.636
RIV identification code
RIV/00216224:14210/06:00017347
Organization unit
Faculty of Arts
ISSN
UT WoS
000240000100427
Keywords in English
learning style; academic achievement; anxiety
Tags
International impact
Změněno: 26/3/2010 16:41, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
V originále
The paper presents the results of study focused on individual learning preferences at pupils at higher grades of primary school, particularly at pupils prone to test-anxiety or test-anxious pupils (i.e. to find out what the pupil does and what he prefers while he is learning). Further, we focused on the relationships with the study results and academic achievement, with the consideration of gender differences in the observed variables. The learning styles were identified by the Czech version of the Learning Styles Inventory (LSI) created by R. Dunn, K. Dunn, and G. Price (translated and adapted by J. Mareš). The test-anxiety was measured by the Classic Fear, Social Anxiety and Test-Anxiety Scale (KSAT) by O. Kondáš. Besides, the school results in selected school subject were observed.
In Czech
Ve sdělení jsou prezentovány výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zmapovat individuální preference při učení žáků druhého stupně základní školy – se zaměřením na žáky inklinující k trémě a žáky-trémisty (tj. zjistit, co žák dělá a co mu nejlépe vyhovuje, když se učí) a dále prozkoumat jejich souvislosti s dosahovanými výsledky učení, školní úspěšností žáků, a to i s ohledem na zjištění rozdílů mezi chlapci a dívkami ve sledovaných proměnných. K diagnostice stylu učení byla použita česká verze amerického Dotazníku stylů učení (LSI) autorů R. Dunnové, K. Dunna a G. Price (v překladu a úpravě J. Mareše) a ke zjištění míry trémy Škála klasického strachu, sociálně situační anxiety a trémy (KSAT) O. Kondáše. Byl zjišťován též školní prospěch žáků z vybraných předmětů.