D 2006

Virtual attractivity and partner selection on the Internet

VESELÁ, Martina and David ŠMAHEL

Basic information

Original name

Virtual attractivity and partner selection on the Internet

Name in Czech

Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí

Authors

VESELÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor) and David ŠMAHEL (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Cyberspace 2005, p. 295-302, 7 pp. 2006

Publisher

Masaryk University

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/06:00017381

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-210-4060-2

Keywords in English

interpersonal attraction;Internet;computer-mediated-communication;similarity

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 19/1/2007 11:12, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.

Abstract

V originále

The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. There were interviewed seven respondents – regular internet users - aged from 19 to 35. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.

In Czech

Předmětem výzkumu byla interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu bylo rozpoznat kritéria, podle kterých si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. Za tímto účelem bylo realizováno 7 rozhovorů s aktivními uživateli internetu ve věku 19 až 35 let. Při analýze bylo využito metod a postupů zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují, že respondenti za virtuálně atraktivní považují: podobnost, zajímavost, kreativitu, inteligenci, schopnost používat slova a jazyk, smysl pro humor a virtuální charisma. Naopak pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita atraktivitu snižují. Jako nejvýznamnější činitel se ukázala být podobnost, neboli míra sdílených zájmů, postojů, názorů či hodnot.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society