VESELÁ, Martina and David ŠMAHEL. Virtual attractivity and partner selection on the Internet. In Cyberspace 2005. Brno: Masaryk University, 2006, p. 295-302, 7 pp. ISBN 80-210-4060-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Virtual attractivity and partner selection on the Internet
Name in Czech Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
Authors VESELÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor) and David ŠMAHEL (203 Czech Republic).
Edition Brno, Cyberspace 2005, p. 295-302, 7 pp. 2006.
Publisher Masaryk University
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00017381
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-210-4060-2
Keywords in English interpersonal attraction;Internet;computer-mediated-communication;similarity
Tags computer-mediated-communication, internet, interpersonal attraction, similarity
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D., učo 3068. Changed: 19/1/2007 11:12.
Abstract
The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. There were interviewed seven respondents – regular internet users - aged from 19 to 35. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.
Abstract (in Czech)
Předmětem výzkumu byla interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu bylo rozpoznat kritéria, podle kterých si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. Za tímto účelem bylo realizováno 7 rozhovorů s aktivními uživateli internetu ve věku 19 až 35 let. Při analýze bylo využito metod a postupů zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují, že respondenti za virtuálně atraktivní považují: podobnost, zajímavost, kreativitu, inteligenci, schopnost používat slova a jazyk, smysl pro humor a virtuální charisma. Naopak pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita atraktivitu snižují. Jako nejvýznamnější činitel se ukázala být podobnost, neboli míra sdílených zájmů, postojů, názorů či hodnot.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 21/7/2024 11:44