Detailed Information on Publication Record
2006
Virtual attractivity and partner selection on the Internet
VESELÁ, Martina and David ŠMAHELBasic information
Original name
Virtual attractivity and partner selection on the Internet
Name in Czech
Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
Authors
VESELÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor) and David ŠMAHEL (203 Czech Republic)
Edition
Brno, Cyberspace 2005, p. 295-302, 7 pp. 2006
Publisher
Masaryk University
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/06:00017381
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-210-4060-2
Keywords in English
interpersonal attraction;Internet;computer-mediated-communication;similarity
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 19/1/2007 11:12, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.
V originále
The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. There were interviewed seven respondents – regular internet users - aged from 19 to 35. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.
In Czech
Předmětem výzkumu byla interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu bylo rozpoznat kritéria, podle kterých si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. Za tímto účelem bylo realizováno 7 rozhovorů s aktivními uživateli internetu ve věku 19 až 35 let. Při analýze bylo využito metod a postupů zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují, že respondenti za virtuálně atraktivní považují: podobnost, zajímavost, kreativitu, inteligenci, schopnost používat slova a jazyk, smysl pro humor a virtuální charisma. Naopak pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita atraktivitu snižují. Jako nejvýznamnější činitel se ukázala být podobnost, neboli míra sdílených zájmů, postojů, názorů či hodnot.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|