D 2006

Lidská monstra ve středověkých pramenech. Proměny evropského vztahu k "jinému"

ROZEHNALOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Lidská monstra ve středověkých pramenech. Proměny evropského vztahu k "jinému"

Name (in English)

Human monsters in Medieval Sources: Changes of European Attitude towards "the Others"

Authors

ROZEHNALOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Náboženství a tělo, p. 95-108, 14 pp. 2006

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/06:00017394

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-210-4115-3

Keywords in English

Human Monsters; Travel Accounts; East; Missionaries; "the Other"
Změněno: 15/6/2007 10:51, Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie je věnována motivu lidských monster v kontextu zpráv středověkých cestovatelů do Asie. Hlavním záměrem je ukázat, jakým způsobem autoři jako byl Marco Polo, Vilém Rubruk, Odorik z Pordenone, Jan Marignola a další zpracovávali evropskou tradici, která kladla na Východ řadu různých podivných bytostí. Příklad monster ukazuje na poměrně otevřený vztah středověkých cestovatelů k "jiným".

In English

The article deals with a problem of human monsters as representations of „the Other“, and examines medieval attitude towards them. During the Middle Ages various human monsters such as skiapods, headless or dog-heads became popular topics of literal tradition. It has been argued in scientific literature that their monstrous appearance and localization to the margins shows medieval rejection of any kind of “Other”. However, according to medieval authorities (Augustinus, Isidore), even human monsters were part of God’s creation and as such deserved salvation. Medieval concept of the world as an allegory of God’s plan did not allow condemn them as different, ugly evil. I suggest, that the attitude towards “the Other”, including monsters, should be viewed in a close relation to a change of the interpretation of the world. If the concept of the world as an expression of God’s will was abandoned, all its various parts lost their unearthly meaning and became a part of human possession.