Detailed Information on Publication Record
2006
Lidská monstra ve středověkých pramenech. Proměny evropského vztahu k "jinému"
ROZEHNALOVÁ, JanaBasic information
Original name
Lidská monstra ve středověkých pramenech. Proměny evropského vztahu k "jinému"
Name (in English)
Human monsters in Medieval Sources: Changes of European Attitude towards "the Others"
Authors
ROZEHNALOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Náboženství a tělo, p. 95-108, 14 pp. 2006
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/06:00017394
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
80-210-4115-3
Keywords in English
Human Monsters; Travel Accounts; East; Missionaries; "the Other"
Změněno: 15/6/2007 10:51, Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
V originále
Studie je věnována motivu lidských monster v kontextu zpráv středověkých cestovatelů do Asie. Hlavním záměrem je ukázat, jakým způsobem autoři jako byl Marco Polo, Vilém Rubruk, Odorik z Pordenone, Jan Marignola a další zpracovávali evropskou tradici, která kladla na Východ řadu různých podivných bytostí. Příklad monster ukazuje na poměrně otevřený vztah středověkých cestovatelů k "jiným".
In English
The article deals with a problem of human monsters as representations of „the Other“, and examines medieval attitude towards them. During the Middle Ages various human monsters such as skiapods, headless or dog-heads became popular topics of literal tradition. It has been argued in scientific literature that their monstrous appearance and localization to the margins shows medieval rejection of any kind of “Other”. However, according to medieval authorities (Augustinus, Isidore), even human monsters were part of God’s creation and as such deserved salvation. Medieval concept of the world as an allegory of God’s plan did not allow condemn them as different, ugly evil. I suggest, that the attitude towards “the Other”, including monsters, should be viewed in a close relation to a change of the interpretation of the world. If the concept of the world as an expression of God’s will was abandoned, all its various parts lost their unearthly meaning and became a part of human possession.