Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{699775, author = {Dvořáková, Jana and Portešová, Šárka and Budínová, Lenka and Tyrlík, Mojmír}, article_location = {Praha}, article_number = {6}, keywords = {underachievement; giftedness; personality; interests}, language = {cze}, issn = {0009-062X}, journal = {Československá psychologie}, title = {Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků}, volume = {50}, year = {2006} }
TY - JOUR ID - 699775 AU - Dvořáková, Jana - Portešová, Šárka - Budínová, Lenka - Tyrlík, Mojmír PY - 2006 TI - Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků JF - Československá psychologie VL - 50 IS - 6 SP - 523-534 EP - 523-534 PB - Academia SN - 0009062X KW - underachievement KW - giftedness KW - personality KW - interests N2 - V tomto příspěvku je prezentována jedna z prvních studií realizovaných v našich podmínkách, která zkoumá problematiku podvýkonu. Cílem bylo identifikovat podvýkonné žáky a popsat jejich osobnostní a zájmové charakteristiky. Výzkumný soubor tvořilo 205 žáků ve věku 12-13 let. Byly použity následující metody: česká verze Meiliho Analytického testu inteligence (Smékal, 1972), česká verze Eysenckova osobnostního dotazníku pro děti (Senka, 1994) a Inventář zájmových zaměření pro profesionální orientaci žáků ZŠ (Hrabal, 1988). Dále byl měřen školní výkon (známky z loňského školního roku). Výsledky prokázaly existenci podvýkonu u rozumově nadaných žáků. Rozdíly v osobnostních charakteristikách těchto žáků nebyly významné. Vyšší míra teoretických zájmů u nadaných žáků podvýkonných v přírodovědných předmětech poukazuje na jejich odlišné zájmové zaměření. Empirická data naznačují existenci tzv. „nadvýkonu“, tj. jevu, kdy žáci dosahující výrazně lepších známek než odpovídá jejich intelektovým schopnostem. ER -
DVOŘÁKOVÁ, Jana, Šárka PORTEŠOVÁ, Lenka BUDÍNOVÁ and Mojmír TYRLÍK. Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků (Personality Traits and Interests of Intelectually Gifted Students with Underachievement). \textit{Československá psychologie}. Praha: Academia, 2006, vol.~50, No~6, p.~523-534. ISSN~0009-062X.
|