Detailed Information on Publication Record
2006
Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků
DVOŘÁKOVÁ, Jana, Šárka PORTEŠOVÁ, Lenka BUDÍNOVÁ and Mojmír TYRLÍKBasic information
Original name
Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků
Name (in English)
Personality Traits and Interests of Intelectually Gifted Students with Underachievement
Authors
DVOŘÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic), Lenka BUDÍNOVÁ (203 Czech Republic) and Mojmír TYRLÍK (203 Czech Republic)
Edition
Československá psychologie, Praha, Academia, 2006, 0009-062X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 0.279
RIV identification code
RIV/00216224:14230/06:00017397
Organization unit
Faculty of Social Studies
UT WoS
000243774800003
Keywords in English
underachievement; giftedness; personality; interests
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 25/6/2009 12:10, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
V originále
V tomto příspěvku je prezentována jedna z prvních studií realizovaných v našich podmínkách, která zkoumá problematiku podvýkonu. Cílem bylo identifikovat podvýkonné žáky a popsat jejich osobnostní a zájmové charakteristiky. Výzkumný soubor tvořilo 205 žáků ve věku 12-13 let. Byly použity následující metody: česká verze Meiliho Analytického testu inteligence (Smékal, 1972), česká verze Eysenckova osobnostního dotazníku pro děti (Senka, 1994) a Inventář zájmových zaměření pro profesionální orientaci žáků ZŠ (Hrabal, 1988). Dále byl měřen školní výkon (známky z loňského školního roku). Výsledky prokázaly existenci podvýkonu u rozumově nadaných žáků. Rozdíly v osobnostních charakteristikách těchto žáků nebyly významné. Vyšší míra teoretických zájmů u nadaných žáků podvýkonných v přírodovědných předmětech poukazuje na jejich odlišné zájmové zaměření. Empirická data naznačují existenci tzv. „nadvýkonu“, tj. jevu, kdy žáci dosahující výrazně lepších známek než odpovídá jejich intelektovým schopnostem.
In English
In this article, one of the first studies conducted in the Czech Republic focused on phenomenon of underachievement is presented. Aim of this research was to identify underachieving pupils and describe their personality traits and interests. Research sample consisted of 205 pupils aged 12-13 years. Following methods were used: Czech version of Meilis Analytic Intelligence Test (Smekal, 1972), Czech version of Junior Eysenck Personality Inventory (Senka, 1994) and Interest Inventory for Primary School Pupils (Hrabal, 1988). School achievement (marks from previous year) was also registered. Results proved the existence of underachievement phenomenon in intellectually gifted pupils. Differences in personality traits of these pupils were not significant. Higher rate of theoretical interests in intellectually gifted pupils underachieving in mathematics, natural sciences and geography shows on different interests of these pupils. The data give support for so called "overachievement" - phenomenon when pupils achieve enormously better school marks than is adequate to their intelligence.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|