KONEČNÁ, Věra. Teorie vývoje a měření sebepojetí u dětí (Developmental theory and measurement of the children´s self-concept). In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 12-22. ISBN 80-210-4144-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teorie vývoje a měření sebepojetí u dětí
Name in Czech Teorie vývoje a měření sebepojetí u dětí
Name (in English) Developmental theory and measurement of the children´s self-concept
Authors KONEČNÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, p. 12-22, 2006.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/06:00017414
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-210-4144-7
Keywords in English self-concept; self-esteem; childhood
Tags childhood, self-concept, self-esteem
Changed by Changed by: Mgr. Věra Konečná, Ph.D., učo 14655. Changed: 16/6/2008 20:51.
Abstract
Cílem mého příspěvku bylo představit teorii vývoje sebepojetí u dětí Susan Harterové a také metod vycházejících z této teorie, které umožňují zjišťování úrovně sebepojetí ve specifických oblastech dětí předškolního věku, i generalizované sebehodnocení u dětí školního věku. Uvedli jsme také první zkušenosti s adaptací těchto amerických dotazníků v našich podmínkách. Využití obrázkových škál se jeví jako poměrně spolehlivé, stejně jako Škála chování dítěte, kterou vyplňuje učitel. Nejproblematičtější se jeví odhady reliability u dotazníku pro školní děti. Před dalším využitím metody doporučujeme úpravu některých položek a další ověření jejich spolehlivosti. Zároveň zdůrazňujeme možnosti administraci této škály až u školních dětí starších osmi let nebo žáků třetích tříd. Aktuálně pracujeme na úpravách metod a pilotážním šetření k ověření užitečnosti těchto změn. V budoucnu bychom rádi použili tyto metody v navazujícím výzkumu nadaných dětí s poruchami učení, u kterých se sebepojetí jeví nižší (zejména v oblasti školních dovedností a sociální akceptace), než u dětí nadaných.
Abstract (in English)
In this article we consider the development of the children's self-concept and possibilities of its measurement. We focused on the Susan Harter's developmental conception and her self-concept scales: The pictorial scale of perceived competence and social acceptance for young children, Self-perception profile for children, Self-perception profile for adolescents and their parallel rating forms for teachers. We used these methods in bachelor and diploma papers, as well as in the research of intellectually gifted children. The use of pictorial scale seems relatively reliable, as well as the Teacher's rating scale of child's behavior. On the other hand the reliability of the Self-perception profile for children appears questionable. Before next use we recommend a modification of some items and further verification of the reliability. We emphasize administration of this scale in school children older then eight years or in third graders. Currently we modify these methods and we prepare piloting survey for verification of usage these modifications. We would like to use these scales in next research focused on the gifted children with dyslexia.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 22/7/2024 06:33