LAZAROVÁ, Bohumíra and Vladimír JŮVA. K některým otázkám vzdělávání trenérů (To Selected Problems in Coach Education). In Sport a kvalita života 2006. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 55. ISBN 80-210-4145-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K některým otázkám vzdělávání trenérů
Name in Czech K některým otázkám vzdělávání trenérů
Name (in English) To Selected Problems in Coach Education
Authors LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor) and Vladimír JŮVA (203 Czech Republic).
Edition Brno, Sport a kvalita života 2006. p. 55-55, 2006.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Sport and leisure time activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/06:00017562
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 80-210-4145-5
Keywords in English The Sports Coach; the Profession of the Coach; Coach Education; In-service Education of Coaches.
Tags Coach Education, In-service Education of Coaches., The Sports Coach
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc., učo 1058. Changed: 23/2/2007 14:32.
Abstract
Příspěvek je úvodním teoreticko-empirickým vstupem do problematiky vzdělávání trenérů, jedné z nedílných součástí široce koncipovaného projektu Trenér, cesta k profesi a její gradace, na jehož realizaci se podílí Katedra společenských věd FSpS MU. Autoři vnímají trenérství jako profesi rozličných podob, která od svých vykonavatelů vyžaduje nejen široké odborné znalosti, ale také osobnostní předpoklady a sociální dovednosti. Úspěch trenéra je obvykle zakotven ve vztahu se sportovci, v motivaci, v důvěře a osobním nasazení. Jeho profesní role a poslání se mění v souvislosti s měnící se podobou sportovního světa, vyšší nároky jsou kladeny na trenérovy vůdcovské, strategické a taktické schopnosti i na jeho pedagogickou odpovědnost. V důsledku přirozených proměn trenérské profese přitahuje stále více pozornosti otázka vzdělávání trenérů. Teoretické pojednání je doplněno o dílčí výsledky předvýzkumu zaměřeného na otázky kariéry a vzdělávání trenérů.
Abstract (in English)
The paper is a theoretical-empirical introduction to the issue of coach education, which represents an indispensable part of a broadly conceived project The Coach, Embarking on a Coaching Career and its Development, carried out by the Department of Social Sciences at the Faculty of Sports Studies MU. The authors perceive coaching as a profession of various forms requiring from its practitioners not only extensive expert knowledge, but also personal dispositions and social skills. The key of the coachs success is usually in the relationship with athletes, motivation, trust and personal commitment. The professional roles and missions vary depending on the changing form of the sports world: increasing demands are imposed on the coachs leadership skills, strategy and tactics, but at the same time there are demands on the responsibility of coaches as educators. As a consequence of natural transformation of the coaching profession the issue of coach education attracts more attention.
PrintDisplayed: 7/9/2024 03:13