D 2006

Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu

JŮVA, Vladimír

Basic information

Original name

Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu

Name in Czech

Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu

Name (in English)

The Coach in the Normative Conception of Sport Pedagogy

Authors

JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Sborník prací Fakulty sportovních studií, p. 49-65, 17 pp. 2006

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/06:00017620

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

80-210-4136-6

Keywords in English

Sport pedagogy; normative conception of sport pedagogy; sport trainer; coach

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 23/2/2007 14:19, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Abstract

V originále

Pedagogika sportu se z hlediska základních vědeckých paradigmat člení především na dvě oblasti – na empirickou a normativní. Uvedené dělení se odráží mj. v odlišném pohledu na problematiku trenérství. Z hlediska vzrůstajícího tlaku na maximální sportovní výkon se jeví jako efektivní sociální výzkum úspěšných trenérů a jejich aktivit, tzn. empirická (výzkumná) orientace pedagogiky sportu. Z hlediska širších humanizačních aspektů a především v souvislosti s reakcí na prohlubující se negativní jevy ve vrcholovém sportu sílí význam normativní pedagogiky sportu, která v trenérské práci zvláště zdůrazňuje pedagogickou odpovědnost, směřování k „dobrému životu“ a rozvoj prosociálního chování.

In English

Sport pedagogy from the point of view of elementary scientific paradigms can be divided above all into two areas – empirical and normative. The given classification is reflected apart from other aspects in a different view on the issue of coaching. In terms of increasing pressure on maximum sports performance what seems effective is social research of successful coaches and their activities, i.e. empirical (research) orientation of sport pedagogy. In terms of broader humanization aspects and primarily in connection with a reaction to intensifying negative phenomena in top sport the significance of normative sport pedagogy is rising, emphasising in coaching mainly responsibility of educators, striving for the “good life” and the development of prosocial behaviour.