Detailed Information on Publication Record
2006
Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu
JŮVA, VladimírBasic information
Original name
Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu
Name in Czech
Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu
Name (in English)
The Coach in the Normative Conception of Sport Pedagogy
Authors
JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Sborník prací Fakulty sportovních studií, p. 49-65, 17 pp. 2006
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Sport and leisure time activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/06:00017620
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
80-210-4136-6
Keywords in English
Sport pedagogy; normative conception of sport pedagogy; sport trainer; coach
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 23/2/2007 14:19, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
V originále
Pedagogika sportu se z hlediska základních vědeckých paradigmat člení především na dvě oblasti – na empirickou a normativní. Uvedené dělení se odráží mj. v odlišném pohledu na problematiku trenérství. Z hlediska vzrůstajícího tlaku na maximální sportovní výkon se jeví jako efektivní sociální výzkum úspěšných trenérů a jejich aktivit, tzn. empirická (výzkumná) orientace pedagogiky sportu. Z hlediska širších humanizačních aspektů a především v souvislosti s reakcí na prohlubující se negativní jevy ve vrcholovém sportu sílí význam normativní pedagogiky sportu, která v trenérské práci zvláště zdůrazňuje pedagogickou odpovědnost, směřování k „dobrému životu“ a rozvoj prosociálního chování.
In English
Sport pedagogy from the point of view of elementary scientific paradigms can be divided above all into two areas – empirical and normative. The given classification is reflected apart from other aspects in a different view on the issue of coaching. In terms of increasing pressure on maximum sports performance what seems effective is social research of successful coaches and their activities, i.e. empirical (research) orientation of sport pedagogy. In terms of broader humanization aspects and primarily in connection with a reaction to intensifying negative phenomena in top sport the significance of normative sport pedagogy is rising, emphasising in coaching mainly responsibility of educators, striving for the “good life” and the development of prosocial behaviour.