JŮVA, Vladimír. Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu (The Coach in the Normative Conception of Sport Pedagogy). In Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 49-65. ISBN 80-210-4136-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu
Name in Czech Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu
Name (in English) The Coach in the Normative Conception of Sport Pedagogy
Authors JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Sborník prací Fakulty sportovních studií, p. 49-65, 17 pp. 2006.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Sport and leisure time activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/06:00017620
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 80-210-4136-6
Keywords in English Sport pedagogy; normative conception of sport pedagogy; sport trainer; coach
Tags coach, Sport pedagogy, sport trainer
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc., učo 1058. Changed: 23/2/2007 14:19.
Abstract
Pedagogika sportu se z hlediska základních vědeckých paradigmat člení především na dvě oblasti – na empirickou a normativní. Uvedené dělení se odráží mj. v odlišném pohledu na problematiku trenérství. Z hlediska vzrůstajícího tlaku na maximální sportovní výkon se jeví jako efektivní sociální výzkum úspěšných trenérů a jejich aktivit, tzn. empirická (výzkumná) orientace pedagogiky sportu. Z hlediska širších humanizačních aspektů a především v souvislosti s reakcí na prohlubující se negativní jevy ve vrcholovém sportu sílí význam normativní pedagogiky sportu, která v trenérské práci zvláště zdůrazňuje pedagogickou odpovědnost, směřování k „dobrému životu“ a rozvoj prosociálního chování.
Abstract (in English)
Sport pedagogy from the point of view of elementary scientific paradigms can be divided above all into two areas – empirical and normative. The given classification is reflected apart from other aspects in a different view on the issue of coaching. In terms of increasing pressure on maximum sports performance what seems effective is social research of successful coaches and their activities, i.e. empirical (research) orientation of sport pedagogy. In terms of broader humanization aspects and primarily in connection with a reaction to intensifying negative phenomena in top sport the significance of normative sport pedagogy is rising, emphasising in coaching mainly responsibility of educators, striving for the “good life” and the development of prosocial behaviour.
PrintDisplayed: 27/4/2024 11:44