Detailed Information on Publication Record
2005
Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice
SEIDENGLANZ, DanielBasic information
Original name
Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice
Name in Czech
Vývoj železniční dopravy v Evropě a její pozice v evropské dopravní politice
Name (in English)
Development of railway transport in Europe and its position in European transport policy
Authors
SEIDENGLANZ, Daniel (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Národohospodářský obzor, Brno, ESF MU Brno, 2005, 1213-2446
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14310/05:00020044
Organization unit
Faculty of Science
Keywords in English
transport; railway; development of transport market; Europe; European transport policy
Změněno: 21/11/2006 19:04, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.
V originále
Doprava je velmi významným faktorem, který ovlivňuje strukturaci geografického prostoru, protože ve svém důsledku umožňuje existenci ekonomických a sociálních kontaktů mezi vzdálenými územími. Článek se zaměřuje na analýzu vývoje evropského dopravního trhu po roce 1970 s tím, že hlavní pozornost je věnována železniční dopravě. V minulých desetiletích železnice ztratila své pozice v osobní i nákladní dopravě, a to především na úkor silniční dopravy, která dokázala lépe vyjít vstříc rostoucím požadavkům klientů na rychlost a kvalitu přepravy. Příspěvek se proto snaží jednak nalézt skutečnosti, které takový vývoj dopravního trhu podmínily, zároveň však vzhledem k obecně akceptované environmentálnosti železniční dopravy zkoumá, jakým způsobem je pozice železnice vnímána ve společné evropské dopravní politice.
In English
Transport is a key factor influencing the structure of geographical space because it enables the existence of economic and social contacts between distant regions. The article focuses on the analysis of the development of the European transport market after 1970 while paying special attention to railway. In the past decades, railway has lost its position in the passenger and freight transport mainly at the expense of road transport which was better at meeting clients' demand for speed and quality. Therefore the article tries to find conditions which resulted in the above mentioned development. Since railway is widely considered to be environmentally friendly, the article also looks at the way this issue is treated within the common European transport policy.
Links
GA402/04/2128, research and development project |
|