Detailed Information on Publication Record
2006
Information processing in resolutions
DONTCHEVA-NAVRATILOVA, OlgaBasic information
Original name
Information processing in resolutions
Name in Czech
Uspořádání informací v rezolucích
Authors
DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga (100 Bulgaria, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Nitra, Proceedings of the 1st Nitra International Conference on Discourse Studies 'Trends and Perspectives’ March 20, 2006, p. 37-46, 10 pp. 2006
Publisher
Constantine the Philosopher University, Mitra
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/06:00017644
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-8094-029-0
Keywords (in Czech)
zpracování informace-tematická progrese-hypertéma-koherence-textová kolonie
Keywords in English
information processing; thematic progression; hypertheme; coherence; colony text
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 24/9/2014 21:24, doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
V originále
This paper presents a study of given-new information structure and theme-rheme articulation in a corpus of UNESCO resolutions. The analysis explores the interplay of factors motivating the genre specific choices of thematic progression and considers the role of section and sub-section headings in information processing and their contribution to perception of coherence and cohesion in the colony text of a 'Resolutions' volume.
In Czech
Příspěvek studuje uspořádání daných a nových informací a aktuální členění větné v textových koloniích na příkladu korpusu rezolucí UNESCO. Analýza zkoumá souhru faktorů, motivujících tématickou progresi specifickou pro tento žánr a ukazuje na roli názvů jednotlivých textových částí v uspořádání daných a nových informací a jejich přínos ke kohezi textu a ke koherentní interpretaci svazku rezolucí UNESCO.