J 2006

Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část

MAREŠ, Jiří and Stanislav JEŽEK

Basic information

Original name

Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část

Name in Czech

Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část

Name (in English)

Qualitative methods in school climate assessment, part 2

Authors

MAREŠ, Jiří (203 Czech Republic) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Pedagogická revue, Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2006, 1335-1982

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/06:00017670

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

school climate; assessment; qualitatative methods

Tags

Reviewed
Změněno: 30/11/2006 10:24, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.

Abstract

V originále

Většina publikovaných výzkumů, které se zabývají klimatem školy, se opírá o kvantitativní metody, zejména o dotazníky. Přehledová studie upozorňuje, že k dispozici je bohatá škála kvalitativních metod, které jsou pro mnohá použití vhodnější. Navrhuje též prvky rámce uvažování pro proces volby mezi strukturovanějšími a méně strukturovanými metodami. Studie přibližuje 7 skupin kvalitativních metod: 1. rozhovor, 2. pozorování, 3. narativní metody (např. vyprávěná historek o škole, žákovské deníky, učitelské deníky), 4. projektivní metody, 5. analýzu produktů (oficiálních dokumentů, vybavení a výzdoby školy, internetových stránek školy), 6. historické metody, 7. specifické techniky pro exploraci reprezentací. Přehledová studie též připomíná, že existuje skupina smíšených metod, které kombinují kvantitativní a kvalitativní přístupy.

In English

Most published studies about school climate use quantitative methods, especially questionnaires. This review presents the scale of qualitative methods, which can prove more useful in dealing with many research questions or practical problems. It also offers a framework for the deciding between more of less structured metods. The study presents 7 categories of qualitative methods: 1. interview, 2. observation, 3. narrative methods, 4. projective methods, 5. product and document analysis, 6. historical methods, 7. general techniques for the exploration of concepts and representations used in perceptions of school. The study also deals with moxed-method approaches.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society