Detailed Information on Publication Record
2006
Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část
MAREŠ, Jiří and Stanislav JEŽEKBasic information
Original name
Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část
Name in Czech
Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část
Name (in English)
Qualitative methods in school climate assessment, part 2
Authors
MAREŠ, Jiří (203 Czech Republic) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Pedagogická revue, Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2006, 1335-1982
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/06:00017670
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
school climate; assessment; qualitatative methods
Tags
Reviewed
Změněno: 30/11/2006 10:24, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
V originále
Většina publikovaných výzkumů, které se zabývají klimatem školy, se opírá o kvantitativní metody, zejména o dotazníky. Přehledová studie upozorňuje, že k dispozici je bohatá škála kvalitativních metod, které jsou pro mnohá použití vhodnější. Navrhuje též prvky rámce uvažování pro proces volby mezi strukturovanějšími a méně strukturovanými metodami. Studie přibližuje 7 skupin kvalitativních metod: 1. rozhovor, 2. pozorování, 3. narativní metody (např. vyprávěná historek o škole, žákovské deníky, učitelské deníky), 4. projektivní metody, 5. analýzu produktů (oficiálních dokumentů, vybavení a výzdoby školy, internetových stránek školy), 6. historické metody, 7. specifické techniky pro exploraci reprezentací. Přehledová studie též připomíná, že existuje skupina smíšených metod, které kombinují kvantitativní a kvalitativní přístupy.
In English
Most published studies about school climate use quantitative methods, especially questionnaires. This review presents the scale of qualitative methods, which can prove more useful in dealing with many research questions or practical problems. It also offers a framework for the deciding between more of less structured metods. The study presents 7 categories of qualitative methods: 1. interview, 2. observation, 3. narrative methods, 4. projective methods, 5. product and document analysis, 6. historical methods, 7. general techniques for the exploration of concepts and representations used in perceptions of school. The study also deals with moxed-method approaches.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|