JEŽEK, Stanislav. Specifika začínajících učitelů coby informátorů o klimatu a kultuře školy – metodická sonda (Beginning teachers as specific informers about school climate and culture - methods comparison). Kocurová Marie. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu; sborník anotací 14 konference ČAPV. 1st ed. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2006, p. 44. ISBN 80-7043-483-X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Specifika začínajících učitelů coby informátorů o klimatu a kultuře školy – metodická sonda
Name (in English) Beginning teachers as specific informers about school climate and culture - methods comparison
Authors JEŽEK, Stanislav (203 Czech Republic, guarantor).
Kocurová Marie.
Edition 1. vyd. Plzeň, Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu; sborník anotací 14 konference ČAPV, p. 44-44, 2006.
Publisher Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00017672
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-7043-483-X
Keywords in English beginning teacher; school climate; school culture; interview; focus group; diary method
Tags beginning teacher, diary method, focus group, interview, school climate, school culture
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832. Changed: 30/11/2006 10:26.
Abstract
Příspěvek vychází z pojetí klimatu školy jako intersubjektivně percipovaného a reflektovaného prostředí školy. V tomto pojetí lze různé účastníky školy pojímat jako různé informátory poskytující informace o různých prvcích prostředí školy (v rámci svých zkušeností). Celková podoba klimatu je tak triangulována z výpovědí různých kategorií informátorů. Příspěvek porovnává dvě takové kategorie informátorů – začínající učitele (studenty na roční praxi) a jejich mentory, tj. zkušené učitele. Porovnání se týká oblastí prostředí či fungování školy, které tito informátoři reflektují či nereflektují. Výsledky tak odpovídají na otázku, co lze či nelze očekávat od těchto dvou kategorií informátorů. Výzkum je postaven na analýze reflektivních deníků a rozhovorů účastníků programu „klinický rok“, který je součástí studijního programu učitelství AJ na Univerzitě Pardubice.
Abstract (in English)
The paper deals with the measurement of school climate as an intersubjectively perceived and reflected school environment. Different school participant may be viewed as informants able to provide us with different aspects of the school environment that they are familiar with. The whole of climate is then triangulated from the information from various categories of informers. The paper compares two such categories - beginning teachers and their mentors, i.e. experienced teachers. The copmarison aims at which aspects of school environment these informers reflect and which they do not. Three data collection methods are compared: structured interview, focus group and diaries.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 18/7/2024 08:23