Detailed Information on Publication Record
2006
La productividad de los elementos prefijales cultos en los anuncios de cosmética
STEHLÍK, PetrBasic information
Original name
La productividad de los elementos prefijales cultos en los anuncios de cosmética
Name in Czech
Produktivita prefixálních elementů v reklamách na kosmetiku
Name (in English)
Productivity of the Prefixal Elements in the Cosmetic Advertising
Authors
STEHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Études Romanes de Brno, Brno, Masarykova univerzita, 2006, 0231-7532
Other information
Language
Spanish
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/06:00017701
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Španělština; jazyk reklamy; kosmetika; prefixace; neologická produktivita
Keywords in English
Spanish; Advertising Language; Cosmetics; Prefixation; Neological Productivity
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 11/4/2010 09:37, doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
V originále
Según nuestra investigación, en los anuncios impresos de cosmética predomina claramente el elemento prefijal anti-. Su productividad neológica puede explicarse sobre todo por el motivo principal de la cosmética, es decir, la lucha contra el envejecimiento y algunos síntomas no deseados que lo acompañan. No obstante, dicho elemento también sirve como importante recurso de condensación. Además de anti- hemos podido identificar como elementos prefijales característicos de los anuncios de cosmética los morfemas bio-, micro- y dermo-.
In Czech
Jak ukazují výsledky našeho výzkumu, převládá jednoznačně ve španělských tištěných reklamách na kosmetiku prefixální element anti-. Jeho neologickou produktivitu lze vysvětlit především hlavním motivem reklam na kosmetické přípravky, jímž je boj proti stárnutí a některým negativním projevům tohoto procesu, avšak zmíněný element také slouží jako významný kondenzační prostředek. Kromě anti- se ukázaly být charakterisitické pro daný typ reklam také prefixální morfémy bio-, micro- a dermo-.
In English
Acording to the results of our research, in the written cosmetic advertising predominates the prefixal element anti-. It's neological productivity can be explained by the main motive of the cosmetics, i.e. the battle against aging and some not desired symptoms which accompany this process. The mentionned element also serves as an important linguistic resource of condensation. Besides of anti-, in particular the morphems bio-, micro- and dermo- proved to be the characteristic prefixal elements of the cosmetic advertising texts.
Links
MSM0021622407, plan (intention) |
|