TOMEŠ, Zdeněk. Možnosti a meze konkurence na české železnici (Limits of competition in railways). In Rozvoj dopravních systémů osobní dopravy na prinicpech udržitelné mobility a přístupnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice Dopravní fakulta Jana Pernera, 2006, p. 155-158. ISBN 80-7194-904-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti a meze konkurence na české železnici
Name (in English) Limits of competition in railways
Authors TOMEŠ, Zdeněk.
Edition Pardubice, Rozvoj dopravních systémů osobní dopravy na prinicpech udržitelné mobility a přístupnosti, p. 155-158, 4 pp. 2006.
Publisher Univerzita Pardubice Dopravní fakulta Jana Pernera
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 80-7194-904-3
Keywords in English railway; competition
Tags competition, railway
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D., učo 18415. Changed: 28/11/2006 16:36.
Abstract
Cílem příspěvku je posouzení možností a mezí konkurence na české železnici. Článek je založen na důsledné aplikaci mikroekonomické teorie konkurence na reálnou situaci české železnice. V rámci příspěvku je argumentováno, že podmínky českého železničního trhu v řadě parametrů neodpovídají teoretických předpokladům, za kterých je účinnost konkurence nejsilnější. Skutečné i potenciální působení konkurence na železnici je limitováno řadou specifických okolností, které jsou přítomny v tomto odvětví. Za těchto podmínek je možnost účinného působení konkurence sporná a lze vznést otázku, zda oddělení SŽDC a ČD bylo krokem správným směrem.
Abstract (in English)
The paper aims to assess possibilities and limits of competition on the Czech rails. The paper applies microeconomic theory on the situation of Czech railways. The arguments is that Czech railways market is very different from theoretical perfect competition market. Both actual and potential scope of competition are strongly limited by specific factors present in the industry. The positive effects of competiton are insecure and the vertical unbundling may have not been the best policy.
Links
GA402/04/2128, research and development projectName: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Czech Science Foundation, Railway transport-institutional aspects, economic theory and policy
PrintDisplayed: 6/5/2024 18:09