Detailed Information on Publication Record
2006
Lidské zdroje, celoživotní učení a vzdělávání v pracovním a profesním kontextu
NOVOTNÝ, PetrBasic information
Original name
Lidské zdroje, celoživotní učení a vzdělávání v pracovním a profesním kontextu
Name (in English)
Human resources, lifelong learning and education in work-related and occupational context
Authors
NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, řada pedagogická, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2006, 1211-6971
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/06:00016545
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
human resources;lifelong learning;education
Tags
Reviewed
Změněno: 23/4/2013 15:32, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
V originále
Výzkumy vážící se k otázkám vzdělávání dospělých v České republice v poslední době ukazují, že pracovní a profesní kontext je rozhodující determinantou motivace a participace na vzdělávání. Text tyto kontextuální proměnné rekapituluje a pojmenovává sílu jejich vlivu na participaci dospělých na vzdělávání obecně na příkladu neformálního vzdělávání, a také ukazuje, jak se tyto vlivy mohou lišit u specifických skupin dospělých určených vzděláním, profesním zařazením, sektorem působení a pod. Empirická složka textu je založena na datech získaných dotazníkovým šetřením realizovaným v rámci projektu Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje (MPSV ČR).
In English
Recent research concerning adult education in the Czech Republic has shown that the crucial factor determinig motivation and participation in eduacation among adults is their job-related and occupational context. The text reviews the main variables of this context, also trying to idntify the strength of their impact on general adult participation in education on the example of non-formal education. It also shows how this impact may differ for specific groups of adult population defined by achieved level of aducation, work position, occupational sector etc. The author relates some asúects of this variability to the broader social and economic situation in Czech Republic and to important conceptual and developmental documents with both local and international validity. The empirical component of the text is based on data from a questionnaire survey completed as part of the project "Adult Education in Different Stages of the Life Cycle: priorities, opportunities and potential for development".
Links
1J017/04-DP2, research and development project |
|