REDLICHOVÁ, Jitka. Participace žáků na životě školy: staronové téma pedagogiky (Pupil Involvement in the Life of the School: an Ever-recurring Topic in Education). In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická (U). Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 145-157. ISBN 80-210-4143-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Participace žáků na životě školy: staronové téma pedagogiky
Name (in English) Pupil Involvement in the Life of the School: an Ever-recurring Topic in Education
Authors REDLICHOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická (U). p. 145-157, 13 pp. 2006.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/06:00016045
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-210-4143-9
Keywords in English pupil participation; democracy; school council; decision making
Tags decision making, democracy, pupil participation, school council
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Vidláková, Ph.D., učo 40185. Changed: 30/11/2006 14:33.
Abstract
Příspěvek se zabývá tématem participace žáků, na niž autorka nahlíží jako na relativně samostatné téma od něhož odděluje participaci mládeže. Záměrem autorky je upozornit na komplexnost tématu, které bývá často redukováno pouze na zájem o činnost žákovských samospráv. V textu jsou uvedeny vybrané modely, formy a oblasti participace žáků. Pozornost je věnována teorii i výzkumu tématu v České republice a důvodům, proč by mu měla být věnována pozornost. Vzhledem k omezenému množství českých zdrojů vychází text převážně ze studia zahraniční literatury.
Abstract (in English)
The paper deals with pupil involvement, which the author regards as a relatively self-contained topic to be distinguished from youth involvement. The aim of the author is to point out the complexity of the topic, which often gets reduced to concern with student councils. The text presents selected models, forms and areas of pupil involvement. The focus attention is on theory and research in this topic in the Czech Republic and reasons why it should be pursued are presented. Concidering the limited amount of sources in Czech, the paper is largely based on foreign literature.
Links
GA406/04/0609, research and development projectName: Demokracie v české škole
Investor: Czech Science Foundation, Democracy in the Czech School
PrintDisplayed: 25/5/2024 19:47