HLOUŠKOVÁ, Lenka and Milan POL. Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci) (Adult Civic Education in the Czech Republic (Context, Participation, Offer and Participants)). Studia Paedagogica, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2006, vol. 2006, U11, p. 41-54, 13 pp. ISSN 1211-6971.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci)
Name in Czech Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci)
Name (in English) Adult Civic Education in the Czech Republic (Context, Participation, Offer and Participants)
Authors HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor) and Milan POL (203 Czech Republic).
Edition Studia Paedagogica, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Brno, Masarykova univerzita, 2006, 1211-6971.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/06:00016546
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English adult civic education; active citizenship; participation; participants
Tags active citizenship, adult civic education, participants, participation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D., učo 6906. Changed: 26/3/2010 16:59.
Abstract
Text je zaměřen na občanské vzdělávání dospělých v neformálním sektoru vzdělávání v České republice. Autoři nejprve ukazují na vztah občanského vzdělávání a celoživotního učení a především s oporou o mezinárodní a národní strategické dokumenty prezentují občanské vzdělávání dospělých jako jeden z prostředků naplňování ideálu aktivního občanství. Poté se věnují těm datům z reprezentativního dotazníkového šetření výzkumu Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje, která se týkají účasti dospělých na aktivitách občanského vzdělávání, existující nabídky v této oblasti, a charakteristik účastníků občanského vzdělávání, jež srovnávají s některými charakteristikami ostatních respondentů výzkumu. Ukazuje se, že účast dospělých na aktivitách občanského vzdělávání je v českém prostředí velmi nízká, existující nabídka je někdy obtížně specifikovatelná. Dospělí účastnící občanského vzdělávání vykazují některé specifické charakteristiky oproti těm, kteří se těchto aktivit neúčastní. Specifika byla interpretována ve vztahu k pracovnímu uplatnění, hodnotám a postojům, zájmu účastníků učit se a poznávat nové věci. Nebyl prokázán vztah mezi účastí v aktivitách občanského vzdělávání dospělých a občanskou angažovaností.
Abstract (in English)
The text deals with adult civic education in the non-formal education sector in the Czech Republic. The authors first point out the relation between civic education and lifelong learning and, above all, relying on international and national strategic documents, present adult civic education as one of the tools for implementing the idea of active citizenship. Having done this, they present those data from the representative questionnare survey "Adult education in various stages of the life cycle: priorities, opportunities and possibilities of development" that concern participation of adults in civic education activities, the existing offer in this domain, and characteristics of adult education participants, which they compare against some charakteristics of other respondents included in the survey.
Links
1J017/04-DP2, research and development projectName: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development
PrintDisplayed: 8/6/2024 01:08