J 2006

Feminismus a sexuální výchova

JARKOVSKÁ, Lucie

Basic information

Original name

Feminismus a sexuální výchova

Name in Czech

Feminismus a sexuální výchova

Name (in English)

Faminism and sex education

Authors

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Gender, rovné příležitosti, výzkum, Praha, Gender & sociologie, Sociologický ústav, 2006, 1213-0028

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/06:00016113

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

sexual education; gender inequality; gender socialization

Tags

Reviewed
Změněno: 7/6/2007 09:57, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek předkládá analýzu hodin sexuální výchovy jako jeden z výstupů etnograqfického výzkumu, který byl autorkou uskutečněn v šesté třídě základní školy a který byl zaměřen na genderové aspekty vzdělávání. Obecně se má za to, že sexuální výchova je více záležitostí dívek než chlapců, že dívky se o téma více zajímají a jsou do něho více vtaženy. Autorka tvrdí, že toto přesvědčení je mýtus a ukazuje jak diskurzivní praktiky sexuální výchovy ve škole ponechávají divky mimo diskurz, umlčují je a způsobují, že se zapojují do diskuse ještě méně než v jiných vyučovacích předmětech. Autorka uvádí, že sexuální výchova, která není podrobena reflexi z hlediska genderové rovnosti, reprodukuje genderovou hierarchii a přispívá k vpisování genderových nerovností do těl chlapců a dívek. Navrhuje zahrnutí feministické reflexe do sexuální výchovy tak, aby bylo možno vytvořit genderově citlivé kurikulum sexuální výchovy.

In English

The article introduces a particular outcome of an ethnographic research that was conducted in the 6th grade of elementary school and which focused on gender aspects of education. It presents the analysis of sexual education. It is believed that sexual education is more a „girls' thing“, that girls are more concerned about the topic and are more involved. The author reveals this believe is a myth and shows how the discursive practices leave the girls out of the discourse and make them more silent and less involved in the discussion than in any other subjects in school. The author argues that sexual education, which is not gender sensitive and is not reflecting gender inequalities, is reproducing gender hierarchy and contributes to inscription the gender inequality into girls' and boys' bodies. She suggests that inclusion of feminist reflection into sexual education and especially the deconstruction of normative heterosexuality and deconstruction of the concept of sex as primarily procreative would help to create a gender sensitive sexual education curriculum and would help girls and boys to create a freer sexual subjectivity not burdened by gender stereotypes.

Links

GA403/06/0067, research and development project
Name: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Czech Science Foundation, Educational choices and anticipation of chances on the labour market from a gender perspective