JARKOVSKÁ, Lucie. Feminismus a sexuální výchova (Faminism and sex education). Gender, rovné příležitosti, výzkum. Praha: Gender & sociologie, Sociologický ústav, 2006, vol. 7, 2/2006, p. 41-45. ISSN 1213-0028.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Feminismus a sexuální výchova
Name in Czech Feminismus a sexuální výchova
Name (in English) Faminism and sex education
Authors JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Gender, rovné příležitosti, výzkum, Praha, Gender & sociologie, Sociologický ústav, 2006, 1213-0028.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00016113
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English sexual education; gender inequality; gender socialization
Tags gender inequality, gender socialization, sexual education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Changed: 7/6/2007 09:57.
Abstract
Článek předkládá analýzu hodin sexuální výchovy jako jeden z výstupů etnograqfického výzkumu, který byl autorkou uskutečněn v šesté třídě základní školy a který byl zaměřen na genderové aspekty vzdělávání. Obecně se má za to, že sexuální výchova je více záležitostí dívek než chlapců, že dívky se o téma více zajímají a jsou do něho více vtaženy. Autorka tvrdí, že toto přesvědčení je mýtus a ukazuje jak diskurzivní praktiky sexuální výchovy ve škole ponechávají divky mimo diskurz, umlčují je a způsobují, že se zapojují do diskuse ještě méně než v jiných vyučovacích předmětech. Autorka uvádí, že sexuální výchova, která není podrobena reflexi z hlediska genderové rovnosti, reprodukuje genderovou hierarchii a přispívá k vpisování genderových nerovností do těl chlapců a dívek. Navrhuje zahrnutí feministické reflexe do sexuální výchovy tak, aby bylo možno vytvořit genderově citlivé kurikulum sexuální výchovy.
Abstract (in English)
The article introduces a particular outcome of an ethnographic research that was conducted in the 6th grade of elementary school and which focused on gender aspects of education. It presents the analysis of sexual education. It is believed that sexual education is more a „girls' thing“, that girls are more concerned about the topic and are more involved. The author reveals this believe is a myth and shows how the discursive practices leave the girls out of the discourse and make them more silent and less involved in the discussion than in any other subjects in school. The author argues that sexual education, which is not gender sensitive and is not reflecting gender inequalities, is reproducing gender hierarchy and contributes to inscription the gender inequality into girls' and boys' bodies. She suggests that inclusion of feminist reflection into sexual education and especially the deconstruction of normative heterosexuality and deconstruction of the concept of sex as primarily procreative would help to create a gender sensitive sexual education curriculum and would help girls and boys to create a freer sexual subjectivity not burdened by gender stereotypes.
Links
GA403/06/0067, research and development projectName: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Czech Science Foundation, Educational choices and anticipation of chances on the labour market from a gender perspective
PrintDisplayed: 8/5/2024 04:18