J 2006

PRACOVNÍ PODMÍNKY A DILEMATA POMÁHAJÍCÍCH PRACOVNÍKŮ

NEČASOVÁ, Mirka and Libor MUSIL

Basic information

Original name

PRACOVNÍ PODMÍNKY A DILEMATA POMÁHAJÍCÍCH PRACOVNÍKŮ

Name (in English)

WORKING CONDITIONS AND DILEMMAS OF WORKERS IN HELPING PROFESSIONS

Authors

NEČASOVÁ, Mirka (203 Czech Republic) and Libor MUSIL (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Sociální práce|Sociálna práca, Brno, ASVSP, 2006, 1213-6204

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/06:00016129

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

working conditions';' dilemmas';'helping professions

Tags

Reviewed
Změněno: 4/7/2008 14:45, PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem tohoto příspěvku je ukázat, jak řadoví pracovníci vybrané nevládní organizace – charitní ošetřovatelské a pečovatelské služby („CHOPS“) reagují na dilemata své práce s klienty. Autoři popisují konflikty očekávání, které lidé z CHOPS při práci prožívají, kladou si otázku, zda jsou vůči některým z nich morálně lhostejní, a ukazují, jak je morální citlivost vůči konfliktům očekávání staví před dilemata. Autoři líčí, co řadoví pracovníci CHOPS prožívají, pokud se jim některé dilema nedaří zvládnout, a pomocí příkladů z praxe ilustrují, jak svá dilemata zvládají tím, že je „obcházejí“, nebo tím, že usilují o změnu pracovních podmínek, které vedou k jejich vzniku.

In English

The article is devoted to the question: “How frontline workers of the one selected nongovernmental organization – the charity home care service (called “CHOPS”) respond to the dilemmas of their work with clients?” The authors describe expectation conflicts experienced by people from CHOPS. They pursue the question, if the CHOPS frontline workers are in moral terms indifferent towards some of the respective expectation conflicts, and show, how these workers are confronted with dilemmas due to their moral sensitivity towards the other expectation conflicts. The authors depict what the CHOPS frontline workers do experience if they are not able to cope with some of their dilemmas. Using empirical examples, they exemplify how workers cope with their dilemmas by “avoiding them” or by removing working conditions which result in the dilemmas.

Links

GA403/03/0988, research and development project
Name: Funkce kultury služeb sociální práce a přístupy ke klientům
Investor: Czech Science Foundation, The Function of Social Services Culture and Approaches to Clients