NEČASOVÁ, Mirka and Libor MUSIL. PRACOVNÍ PODMÍNKY A DILEMATA POMÁHAJÍCÍCH PRACOVNÍKŮ (WORKING CONDITIONS AND DILEMMAS OF WORKERS IN HELPING PROFESSIONS). Sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2006, vol. 2006, No 3, p. 57 - 71, 14 pp. ISSN 1213-6204.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name PRACOVNÍ PODMÍNKY A DILEMATA POMÁHAJÍCÍCH PRACOVNÍKŮ
Name (in English) WORKING CONDITIONS AND DILEMMAS OF WORKERS IN HELPING PROFESSIONS
Authors NEČASOVÁ, Mirka (203 Czech Republic) and Libor MUSIL (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Sociální práce|Sociálna práca, Brno, ASVSP, 2006, 1213-6204.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00016129
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English working conditions';' dilemmas';'helping professions
Tags ' dilemmas', 'helping professions, working conditions'
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D., učo 17562. Changed: 4/7/2008 14:45.
Abstract
Cílem tohoto příspěvku je ukázat, jak řadoví pracovníci vybrané nevládní organizace – charitní ošetřovatelské a pečovatelské služby („CHOPS“) reagují na dilemata své práce s klienty. Autoři popisují konflikty očekávání, které lidé z CHOPS při práci prožívají, kladou si otázku, zda jsou vůči některým z nich morálně lhostejní, a ukazují, jak je morální citlivost vůči konfliktům očekávání staví před dilemata. Autoři líčí, co řadoví pracovníci CHOPS prožívají, pokud se jim některé dilema nedaří zvládnout, a pomocí příkladů z praxe ilustrují, jak svá dilemata zvládají tím, že je „obcházejí“, nebo tím, že usilují o změnu pracovních podmínek, které vedou k jejich vzniku.
Abstract (in English)
The article is devoted to the question: “How frontline workers of the one selected nongovernmental organization – the charity home care service (called “CHOPS”) respond to the dilemmas of their work with clients?” The authors describe expectation conflicts experienced by people from CHOPS. They pursue the question, if the CHOPS frontline workers are in moral terms indifferent towards some of the respective expectation conflicts, and show, how these workers are confronted with dilemmas due to their moral sensitivity towards the other expectation conflicts. The authors depict what the CHOPS frontline workers do experience if they are not able to cope with some of their dilemmas. Using empirical examples, they exemplify how workers cope with their dilemmas by “avoiding them” or by removing working conditions which result in the dilemmas.
Links
GA403/03/0988, research and development projectName: Funkce kultury služeb sociální práce a přístupy ke klientům
Investor: Czech Science Foundation, The Function of Social Services Culture and Approaches to Clients
PrintDisplayed: 26/4/2024 05:00