Detailed Information on Publication Record
2006
Předvolební průzkumy a jejich možný dopad na chování aktérů politické soutěže
EIBL, OttoBasic information
Original name
Předvolební průzkumy a jejich možný dopad na chování aktérů politické soutěže
Name (in English)
Pre-election polls and their possible impact on behavior of parties, candidates and voters
Authors
EIBL, Otto (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006, p. 89-107, 19 pp. ISPO FSS MU, Svazek č. 5, 2006
Publisher
Centrum pro studium demokracie a kultury
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50601 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/06:00017893
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-7325-108-6
Keywords in English
parliamentary elections 2006; Czech Republic; pre-election polls; voting behavior
Tags
Reviewed
Změněno: 17/6/2009 13:27, Mgr. Otto Eibl, Ph.D.
V originále
Příspěvek na pozadí předvolební reality roku 2006 popisuje možné dopady zveřejňování výsledků průzkumů veřejného mínění na chování aktérů politické soutěže: Optikou voličů jde zejména o psychologické efekty týkající se váhy každého jednoho hlasu, optikou politických stran jde pak o míru aktivního zapojení průzkumů do vlastních předvolebních strategií. Příspěvek zároveň upozorňuje na fakt, že pro správnou interpretaci a pochopení v médiích prezentovaných dat je nutné zasadit je to do širšího kontextu socio-politické reality a alespoň minimálně se seznámit s metodologií prováděného měření.
In English
The purpose of presented text is to discuss the question of possible impact of publication of pre-election polls on parties, candidates (efforts of competitive parties to control and to influence publicized poll results) and voters (impact related to psychological strength of every single voice) behavior. The text simultaneously highlights the risk of misunderstanding of publicized data when the broader context of co-temporary political situation and/nor the methodology of the survey is unknownfor the readers.
Links
MSM0021622407, plan (intention) |
|