D 2006

On coherence in spoken discourse

POVOLNÁ, Renata

Basic information

Original name

On coherence in spoken discourse

Name in Czech

O koherenci v mluveném diskurzu

Authors

POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Opava, Drápela, M.,Vomlela, J. (eds) Silesian Studies in English 2006. International Conference of English and American Studies (Proceedings). p. 196-205, 10 pp. 2006

Publisher

Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Ústav cizích jazyků

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/06:00017930

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-7248-400-1

Keywords in English

spoken discourse - coherence - cohesion - negotiation of meaning - understanding and interpretation - communicative process - interactive discourse items

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/6/2007 22:10, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper views coherence as being a result of an ongoing process of negotiation of meaning between participants in an interaction. Each contribution by any interlocutor is part of the communicative process. In this process, interactive discourse items, frequently labelled pragmatic particles, pragmatic markers, discourse particles, discourse markers, etc. by some authors, play a crucial role because they facilitate the hearers understanding and interpretation of what the current speaker wants to communicate and thus enable the smooth flow of spoken interaction. Coherence is not inherent in a text. It is independent of cohesion since it is a matter of interpretation. Accordingly, a spoken text is considered coherent if it is understood to be coherent by participants in a given context, the role of which is thus crucial to the interpretation. However, cohesive means, including the interactive D-items under examination, can enhance coherent interpretation and thus participate in the establishment of coherence in spoken discourse.

In Czech

Příspěvek nahlíží na koherenci jako na výsledek nepřetržitého procesu vyjednávání významu sdělení mezi partnery v dané interakci. Všechny reliky jsou součástí komunikativního procesu. V tomto procesu hrají interaktivní diskurzní částice, často nazývané pragmatické částice, pragmatické markery, diskurzní částice, diskurzní markery atd. důležitou úlohu, protože usnadňují posluchači pochopit a správně interpretovat, co mu chce mluvčí sdělit, a tak umožňují hladký průběh mluvené interakce. Koherence není vlastností každého textu. Je nezávislá na kohezi, protože závisí na interpretaci. Z toho plyne, že mluvený text je považován za koherentní, pokud je chápán jako koherentní účastníky dané komunikativní situace, v níž klíčovou roli hraje kontext. Nicméně kohezní prostředky včetně interaktivním diskurzních částic podporují koherentní interpretaci, a tudíž se účastní vytváření koherece v mluveném diskurzu.