D 2006

Autorita, konkurence, kooperace

BLAŽEK, Ladislav

Basic information

Original name

Autorita, konkurence, kooperace

Name (in English)

Authority, competition, cooperation

Authors

BLAŽEK, Ladislav

Edition

vyd. 1. Praha, Nová teorie ekonomiky a managementu organizací, p. 111-116, 6 pp. 2006

Publisher

Oeconomica

Other information

Type of outcome

Stať ve sborníku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

80-245-1091-X

Keywords in English

authority; competition; cooperation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 21/7/2009 10:25, prof. Ing. Ladislav Blažek, CSc.

Abstract

V originále

Podnik je třeba vnímat ne jako množinu věcí, ale jako společenství lidí. Konkurenční výhoda podniku spočívá v kvalitě vztahů mezi lidmi uvnitř i vně podniku. V jakémkoliv lidském společenství, tedy i v podniku, platí tři obecné principy: princip autority, princip konkurence a princip kooperace. Diferencované působení těchto principů v podniku lze demonstrovat na třech modelech.

In English

It is needed to perceive the company not as a set of things, but as a fellowship of people. The competitive advantage rests upon the quality of relationships of people inside and outside the company. In any human fellowship, therefore in company too, are three general principles valid: principle of authority, principle of competitiveness and principle of cooperation. Interaction of these principles in a company can be demonstrated on three models.