Detailed Information on Publication Record
2006
Autorita, konkurence, kooperace
BLAŽEK, LadislavBasic information
Original name
Autorita, konkurence, kooperace
Name (in English)
Authority, competition, cooperation
Authors
BLAŽEK, Ladislav
Edition
vyd. 1. Praha, Nová teorie ekonomiky a managementu organizací, p. 111-116, 6 pp. 2006
Publisher
Oeconomica
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
80-245-1091-X
Keywords in English
authority; competition; cooperation
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 21/7/2009 10:25, prof. Ing. Ladislav Blažek, CSc.
V originále
Podnik je třeba vnímat ne jako množinu věcí, ale jako společenství lidí. Konkurenční výhoda podniku spočívá v kvalitě vztahů mezi lidmi uvnitř i vně podniku. V jakémkoliv lidském společenství, tedy i v podniku, platí tři obecné principy: princip autority, princip konkurence a princip kooperace. Diferencované působení těchto principů v podniku lze demonstrovat na třech modelech.
In English
It is needed to perceive the company not as a set of things, but as a fellowship of people. The competitive advantage rests upon the quality of relationships of people inside and outside the company. In any human fellowship, therefore in company too, are three general principles valid: principle of authority, principle of competitiveness and principle of cooperation. Interaction of these principles in a company can be demonstrated on three models.