D 2006

Studentský výzkum jako nástroj poznání pedagogické reality

ŠEĎOVÁ, Klára and Petr NOVOTNÝ

Basic information

Original name

Studentský výzkum jako nástroj poznání pedagogické reality

Name (in English)

Students´ research as a way how to explore educational reality

Authors

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic)

Edition

Ostrava, PEDAGOGICKÁ EVALUACE ´06 Sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí, p. 1-7, 7 pp. 2006

Publisher

Ostravská univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/06:00018086

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-7368-272-9

Keywords in English

labor marker; macroworld; microworld; maternity leave; non-governmental non-profit organization; qualitative evaluation; qualitative research

Tags

labor marker, macroworld, maternity leave, microworld, non-governmental non-profit organization, qualitative evaluation, qualitative research

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/3/2010 21:53, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Cílem příspěvku je ukázat konkrétní příklad propojení výzkumné aktivity studenta - coby významné součásti odborného studia pedagogických disciplín - a zájmů organizací, ve kterých se odbývají praxe studentů. Vycházíme přitom z aktivit realizovaných v rámci projektu Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů (podpořený v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů, který je součástí schématu Evropského sociálního fondu). V rámci tohoto projektu se studenti oborů Pedagogika a Sociální pedagogika a poradenství (Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity) učí jak provádět kvalitativní evaluaci pedagogických procesů a jejich efektů. Tento proces a jeho výsledky mj. ukážeme na příkladu evaluace vzdělávacích programů Centra pro rodinu a sociální péči Brno, které jsou zaměřeny na podporu zaměstnatelnosti žen po rodičovské dovolené.

In English

The aim of the paper is to provide an example of connecting students research activity – as an important part of the training of experts in the field of educational sciences – and interest of organizations where students participate as student practitioners. The paper is based on experience with activities realized as a part of project Qualitative research in educational sciences: strengthening professional competencies of students (supported by Operational scheme Human Resource Development of European Social Fund). Thanks to this project students of Educational Sciences and Social Education and Counseling learn how to evaluate educational processes and effects using qualitative methodology. The process and its outcomes is presented on the example of educational programs of Centre for family and social Care Brno, which are focused on support of employability of woman after maternity leave.
Displayed: 5/11/2024 07:31