ŠEĎOVÁ, Klára and Petr NOVOTNÝ. Studentský výzkum jako nástroj poznání pedagogické reality (Students´ research as a way how to explore educational reality). In PEDAGOGICKÁ EVALUACE ´06 Sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006, p. 1-7. ISBN 80-7368-272-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Studentský výzkum jako nástroj poznání pedagogické reality
Name (in English) Students´ research as a way how to explore educational reality
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic).
Edition Ostrava, PEDAGOGICKÁ EVALUACE ´06 Sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí, p. 1-7, 7 pp. 2006.
Publisher Ostravská univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/06:00018086
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-7368-272-9
Keywords in English labor marker; macroworld; microworld; maternity leave; non-governmental non-profit organization; qualitative evaluation; qualitative research
Tags labor marker, macroworld, maternity leave, microworld, non-governmental non-profit organization, qualitative evaluation, qualitative research
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 28/3/2010 21:53.
Abstract
Cílem příspěvku je ukázat konkrétní příklad propojení výzkumné aktivity studenta - coby významné součásti odborného studia pedagogických disciplín - a zájmů organizací, ve kterých se odbývají praxe studentů. Vycházíme přitom z aktivit realizovaných v rámci projektu Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů (podpořený v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů, který je součástí schématu Evropského sociálního fondu). V rámci tohoto projektu se studenti oborů Pedagogika a Sociální pedagogika a poradenství (Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity) učí jak provádět kvalitativní evaluaci pedagogických procesů a jejich efektů. Tento proces a jeho výsledky mj. ukážeme na příkladu evaluace vzdělávacích programů Centra pro rodinu a sociální péči Brno, které jsou zaměřeny na podporu zaměstnatelnosti žen po rodičovské dovolené.
Abstract (in English)
The aim of the paper is to provide an example of connecting students research activity – as an important part of the training of experts in the field of educational sciences – and interest of organizations where students participate as student practitioners. The paper is based on experience with activities realized as a part of project Qualitative research in educational sciences: strengthening professional competencies of students (supported by Operational scheme Human Resource Development of European Social Fund). Thanks to this project students of Educational Sciences and Social Education and Counseling learn how to evaluate educational processes and effects using qualitative methodology. The process and its outcomes is presented on the example of educational programs of Centre for family and social Care Brno, which are focused on support of employability of woman after maternity leave.
PrintDisplayed: 10/6/2024 09:43