D 2006

Evaluace strategií učení v osvojeném kurikulu vzdělávací oblasti (cizí) jazyk a jazyková komunikace na konci základního vzdělávání (zpráva z výzkumu)

VLČKOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Evaluace strategií učení v osvojeném kurikulu vzdělávací oblasti (cizí) jazyk a jazyková komunikace na konci základního vzdělávání (zpráva z výzkumu)

Name (in English)

Assesment of foreign language learning strategies at the end of compulsory education in the Czech Republic

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Problémy kurikula základní školy, p. 140-147, 8 pp. 2006

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/06:00018129

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-210-4125-0

Keywords in English

foreign language; learning strategies; assessment; compulsory education
Změněno: 17/5/2007 17:18, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Abstract

V originále

Strategie učení cizímu jazyku představují hlavní složku klíčové kompetence k učení stanovené v rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání. Úroveň rozvoje používání strategií učení byla zjišťována u 2384 žáků 9. ročníků základních škol v ČR, tedy na konci evaluačního období (konec povinné školní docházky, ukončení základního vzdělávání). Žáci stra-tegie používají nesystematicky, pouze někdy. Mezi nepoužívané strategie patří zejména paměťové strategie. Většina žáků v 9. třídách se učí pouze jeden cizí jazyk, a to angličtinu a většina žáků tento jazyk také preferuje. Angličtinu se také většina žáků začala učit jako první cizí jazyk.

In English

Foreign language learning strategies are the main part of the key competency for learning. The use of the learning strategies was investigated at the end of compulsory education, e.g. at the end of elementary education in the Czech Republic. The SILL inventory (Oxford 1990) was applied. Most of the pupils learned English and English was their preferred language. The first language they started to learn was English too, mostly at the age of 9 - 10. The foreign language learning strategies were used only sometimes, not systematically by the pupils at the age of 15 – 16. Before all they did not use efficient memory strategies, which are very important for foreign language acquisition.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling