Detailed Information on Publication Record
2006
Média a realita, média a manipulace
BINKA, BohuslavBasic information
Original name
Média a realita, média a manipulace
Authors
Edition
první vydání. Brno, Média a realita, média a manipulace, p. 1-32, 36 pp. Media and Reality - Media and Manipulation, 2006
Publisher
Vydavatelství Masarykovy univerzity
Other information
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-210-4199-4
Keywords in English
media; content analysis, manipulation, TV, logical consistency, content
Tags
Tags
International impact
Změněno: 5/1/2007 12:57, doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
V originále
Text se zabývá problémem manipulace ve vybraných médiích a na základě v západní literatuře zavedených metod - Brunnerova analýza, Auerbachův textový rozbor - se pokouší o vytvoření nové metody rozboru textů. Metoda založená na pojmech logická konzistence textu, hodnotová konzistence textu, východiska textu, emocionální zabarvení textu, fundamentalističnost textu umožňuje rozkrýt tzv. druhou a třetí vrstvu textu, určit rozdíl mezi řečeným a sdělovaným a v také určit tzv. ontologická východiska textu. Text disponuje konkrétními případy uplatnění této analýzy.
In English
The text consists of a problem of manipulation in the chosen medias and on the basis of established methods in the western literature - Brunners' analisis, Auerbachs' parsing - attempts to formate of new methods of parsing. Method based on facts of logical consistency of the text, value consistency of the text, recourse of the text, emotionalism of the text, fundamentalism of the text enables to open so called second and third level of the text, ordain difference between stated and conveyance and in these ordain so called ontologic recourse of the text. The text disposes of particular cases excercising this analisis.