Detailed Information on Publication Record
2006
Vybrané prameny k existenci drážďanské školy
MUTLOVÁ, PetraBasic information
Original name
Vybrané prameny k existenci drážďanské školy
Name (in English)
Selected Sources on the Existence of the Dresden School
Authors
MUTLOVÁ, Petra (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, Querite primum regnum Dei. Sborník příspěvků k poctě Jany Nechutové, p. 553-560, 640 pp. 2006
Publisher
Matice moravská, FF MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/06:00018157
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
80-86488-35-7
Keywords in English
Middle Ages; Reformation; Hussites; Heresy
Tags
Změněno: 6/1/2007 12:35, doc. Mgr. Petra Mutlová, M.A., Ph.D.
V originále
K takzvané drážďanské škole patřilo několik jedinců, kteří působili v Praze a v Německu před vypuknutím husitských válek na počátku 15. století a měli značný vliv na představitele českého reformního hnutí. Její historie stále vyvolává řadu nejasností a protichůdných interpretací. Otázkou samotné existence školy se příspěvek zabývá v souvislosti se snahou najít společný program této skupiny. Shrnuje hlavní argumenty pro a proti její existenci na základě svědectví dochovaných narativních pramenů a biografií osob, které k ní patřili. Jako zásadní se ukázal důkaz, že řada současníků a přímých následníků drážďanské školy zastávala a dále šířila názory a myšlenky Mikuláše z Drážďan, hlavního představitele této skupiny. Relevantní pramenný materiál je zde podrobně analyzován a pro ilustraci je zde kriticky vydána parodie na konfesi kacíře, která vznikla okolo roku 1418.
In English
The so-called Dresden School comprised several individuals who were active in Prague and in Germany before the outburst of the Hussite wars at the beginning of the 15th century. Its history has roused many questions and contradictory interpretations. The paper questions the existence of the Dresden School by attempting to look for a shared program of the group. It summarizes the arguments for and against its existence based on extant narrative sources and the biographies of the people involved. The strongest positive evidence is the spread of some opinions held by Nicholas of Dresden, the leading member of the group, among his immediate followers. The paper describes these in detail and as an example brings a critical edition of one such source – a parody of a confession made by a heretic, which was composed around 1418.
Links
MSM0021622426, plan (intention) |
|