Detailed Information on Publication Record
2006
Die Dresdner Schule in Prag: eine waldensische "Connection"?
MUTLOVÁ, PetraBasic information
Original name
Die Dresdner Schule in Prag: eine waldensische "Connection"?
Name in Czech
Drážďanská škola v Praze: valdenská "spojnice"?
Name (in English)
The Dresden School in Prague: the Waldensian "Connection"?
Authors
Edition
1. vyd. Heidelberg - Ubstadt-Weiher - Basel, Friedrich Reiser und die "waldensisch-hussitische Internationale" im 15. Jahrhundert, p. 261-276, 344 pp. 2006
Publisher
Verlag Regionalkultur
Other information
Language
German
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
3-89735-433-0
Keywords in English
Hussite movement; Waldensians; Theology
Tags
Změněno: 29/3/2007 14:07, doc. Mgr. Petra Mutlová, M.A., Ph.D.
V originále
Dieser Text hat die Geschichte der Dresdner Schule, wie sie wegen ihres vermuteten Entstehungsortes genannt wird, und ihre Verbindungen zur waldensischen Bewegung im 15. Jahrhundert zum Gegenstand. Gewisse doktrinäre Grundsätze, die für gewöhnlich den Lehren der Schulmitglieder und ihrem möglichen waldensischen Hintergrund zugeschrieben werden, diskutiert werden. Zusätzlich wird sich diese Arbeit mit möglichen Interaktionen zwischen den Mitgliedern der Schule und hussitischen Repräsentanten beschäftigen.
In Czech
Příspěvek rozebírá historii takzvané drážďanské školy, jak je nazývána díky svému domnělému původu, a její spojení s valdenským hnutím během 15. století. Podrobně jsou analyzovány konkrétní doktrinální aspekty učení jednotlivých členů, které mohly mít valdenské jádro. Nadto je zkoumáno vzájemné ovlivňování příslušníků drážďanské školy a představitelů husitského hnutí.
In English
The paper deals with the history of the so-called Dresden School, as it is named due to the place of its alleged origin, and its connection with the Waldensian movement in the 15th century. Certain doctrinal aspects of the teachings of the School's members and their possible Waldensian background are analyzed. Furthermore, the interactions between the Dresden School and the representatives of the Hussite movement are examined.