V originále
Jde o kurs, rozdělený do 11 tématických celků a 2 okruhů (část o návykových látkách a o prevenci). První část seznamuje s problematikou a základními pojmy v oblasti závislostí a návykových látek, popisuje základy neurofysiologie, působení drog na organismus, zvl. pak na CNS. Další stati se zabývají vývojem a jednotlivými stádii závislosti, podávají přehled častěji se vyskytujících drog a seznamují s českou i zahraniční drogovou scénou. Opomenuty nejsou ani včasné a pozdní příznaky zneužívání drog z pozice rodiče, lékaře, pedagoga,legislativní rámec z hlediska mezinárodního i českého práva (zvl. trestní a přestupkový zákon). Druhá část se týká vymezení prevence, soustředí se zvláště na aktivity primární prevence. Následují kapitoly věnované Minimálnímu preventivnímu programu MŠMT ČR a jeho aplikaci na školách, podrobnosti o modelu školního programu SMART, údaje o evaluaci, účinných a neúčinných typech prevence s důrazem na její komunitní charakter. Blok uzavírají pravidla první pomoci v případě drogové intoxikace s doplňujícími informacemi o skupinách častěji zneužívaných návykových látek. Závěrečná kapitola pomocí prezentací umožňuje opakování klíčových částí nabízených poznatků.
In English
It`s a e-learning course divided in 11 themes and 2 circles (about habit-forming substances and about prevention types). The first part informs about terminology in addictology, describes about basic neurophysiology, influence of habit-forming substances on human organism. Next parts engage in evolution and phases of addiction, give a view of most misused substances, give informations about Czech and foreign drug scene. Course describes symptoms of drug misuse, first-aid problems, legislation. The second part concerns with prevention activities, refuse-training, preventive programmes.