J 2006

Pilotní intervenční projekt "DDD" (Drogy-Důvod-Dopad) - analýza výsledků a zhodnocení efektivity. 2. část.

KACHLÍK, Petr and Halina MATĚJOVÁ

Basic information

Original name

Pilotní intervenční projekt "DDD" (Drogy-Důvod-Dopad) - analýza výsledků a zhodnocení efektivity. 2. část.

Name in Czech

Pilotní intervenční projekt "DDD" (Drogy-Důvod-Dopad) - analýza výsledků a zhodnocení efektivity. 2. část.

Name (in English)

A Pilot Interventionist Project for Elementary Schools called „Narcotics-Reason-Impact“ - Analysis of Results and Evaluation. 2nd Part.

Authors

KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Halina MATĚJOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Alkoholizmus a drogové závislosti, Bratislava, OBZOR, 2006, 0862-0350

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

30000 3. Medical and Health Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/06:00018222

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

questionnaire;intervention;cohort;habit-forming substances;pilot study;prevention;school;programme;pupils

Tags

cohort, habit-forming substances, intervention, pilot study, prevention, programme, Pupils, questionnaire, school

Tags

Reviewed
Změněno: 9/1/2007 19:34, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

V letech 2000-2002 byla provedena pilotní kohortová studie na vzorku téměř 300 dětí (přibližně polovina byla zapojena do intervence, polovina tvořila kontrolní skupinu) z 10 základních škol, sledovaných od 7.do 9. třídy. Celý projekt byl rozdělen na 3 části. První byla věnována obecným informacím o drogách, jejich riziku a vzniku závislosti, nenásilně zaváděla do práce s dětmi vrstevnické prvky, druhá se zabývala reklamou, asertivitou, způsoby odmítání, třetí specifickou prevencí a nejběžnějšími návykovými látkami. Pilotní vzorek vyšetřený pomocí anonymního dotazníku vykazoval v prvních 2 letech chodu projektu DDD významné rozdíly mezi postoji a znalostmi respondentů ovlivněných programem a dětmi z kontrolního souboru. Závěrečný rok projektu ukázal, že došlo u některých znaků k vyrovnání a smazání těchto rozdílů. Lze shrnout, že program DDD představuje určitý preventivní nástroj, kterým lze časově odsunout a snížit intenzitu negativních sociálně patologických jevů (zneužívání návykových látek) na zájmovou populační skupinu. V řadě případů nelze zcela negativní trendy zastavit (rostou u skupiny intervenované i kontrolní), avšak v případě cíleného a včasného preventivního zásahu pomaleji a s časovým odkladem.

In English

The pilot cohort study realised in the period 200 – 2002 with sample of almost 300 children (half of them included in intervention, half was a control group) from 10 elementary schools, 7th and 9th classes. The whole project was divided into three parts. The first part followed the general information about drugs, risks and dependence, implemented the peer components. The second part was engaged in advertisement, assertivity, and ways of refuse. The third part was aimed on the specific prevention and habit forming substances. The pilot sample was realised by anonymous questionnaire embodied significant differences in the first two years of the project among attitudes and knowledge of respondents influenced by program and children of the control file. The final project year presented equation and elimination of these differences. We can summarize that program presents a prevention tool which can delay or eliminate the intensity of the negative socially pathological influences (abuses of drugs) of the population groups. In many cases is not possible to completely stop the negative trends(control groups and groups with intervention), but negative trends can be delayed and slow in case of the aimed early preventive intervention.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
Displayed: 17/11/2024 03:17