ČESÁLKOVÁ, Lucie. Estetika dezinfekce. Film, sport a hygiena v české kultuře 20. let 20. století (The Aesthetics of Disinfection. Film, Sport and Hygiene in Czech Culture during 1920s). Iluminace. 2006, vol. 18, No 1, p. 85-98. ISSN 0862-397X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Estetika dezinfekce. Film, sport a hygiena v české kultuře 20. let 20. století
Name (in English) The Aesthetics of Disinfection. Film, Sport and Hygiene in Czech Culture during 1920s
Authors ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Iluminace, 2006, 0862-397X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/06:00018229
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English film; sport in film; hygiene in film
Tags film, hygiene in film, sport in film
Changed by Changed by: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D., učo 64587. Changed: 24/6/2007 12:50.
Abstract
Idea sportu jako celospolečensky významného druhu činnosti, doprovázená kultem tělesné atraktivity, štíhlosti a zdraví měla své kořeny již v šedesátých letech devatenáctého století, kdy se, tehdy ještě v rámci rakousko-uherské monarchie, začínaly organizovaně rozvíjet nejrůznější druhy kolektivních i individuálních aktivit, zakládaly se různé druhy sportovních spolků sdružujících příznivce různých sportovních disciplín, průmyslové závody i soukromé firmy se začínaly specializovat na výrobu sportovních nářadí a pomůcek, utvářely se kánony sportovní módy inspirované zahraniční praxí a podobně. Na počátku dvacátého století, nejvíce pak v období po první světové válce, v období vzniku samostatné Československé republiky se základní principy sportovní logiky výrazně promítly do formování etických i estetických kritérií. Kulturní význam obecného fenoménu čistoty se netýkal výhradně nároků hygienických, zdravého stravování či bydlení; naopak významně ovlivnil také dobové chápání uměleckého díla. Ačkoli klíčové prvky dezinfekční poetiky formulovány jako koherentní programové prohlášení, vystupují z heterogenní mozaiky dobových písemností – básní, novel, kulturních komentářů, publicistických glos, esejů, recenzí ale například i drobných zpráv – jako do značné míry jako vnitřně uspořádaný soubor estetických požadavků. Médium filmu jevilo se prismatem této estetiky ve své esenciální mechaničnosti ideálním zprostředkovatelem dezinfekčních hodnot. Dobová kulturní kritika spatřovala adekvátní filmové ztvárnění dezinfekční estetiky v dynamické montáži syžetu založeného na dramatické akci, která upřednostňuje pohybové, sportovní jednání a fyzicky zdatnému herci umožňuje dokonalou volnost pohybu v nedekorativních, jednoduchých kulisách.
Abstract (in English)
The study stresses on the idea of the cultural significance of the universal phenomenon of cleanliness, which was in the period of 1920s understood not only as a matter of hygiene, healthy eating or healthy living. It alson considerably influenced period understanding of the art work.
PrintDisplayed: 27/6/2024 21:58