J 2005

Podmínky výchovy v romských sociálně vyloučených rodinách a prevence delikvence romských adolescentů

ŠIŠLÁKOVÁ, Monika

Basic information

Original name

Podmínky výchovy v romských sociálně vyloučených rodinách a prevence delikvence romských adolescentů

Name in Czech

Podmínky výchovy v romských sociálně vyloučených rodinách a prevence delikvence romských adolescentů

Name (in English)

Conditions of Education in Socially Excluded Romany Families and Prevention of Romany Youth Delinquency

Authors

ŠIŠLÁKOVÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Sociální práce/ Sociálna práca, Brno, ASVSP, 2005, 1213-6204

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00020129

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

conditions of education; socially excluded Romany families; living situation; delinquent behaviour; Romany youth
Změněno: 10/1/2007 11:44, doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D.

Abstract

V originále

Autorka odpovídá na otázku: "Přispívají podmínky výchovy v sociálně vyloučených romských rodinách k potenciálnímu delikventímu chování romské mládeže?" Studie vychází ze 17 kvalitativních rozhovorů s prefesionály, kteří pracují se sociálně vyloučenými romskými dětmi a jejich rodinami. Teoretickými východisky jsou koncepty: (1)sociální exkluze; (2)životní situace; (3)delikvence mládeže. Stať je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu zaměřeného na analýzu různých aspektů životní situace sociálně vyloučených romských rodin, cílem je formulovat adekvátní strategie sociální práce pro překonání romské sociální exkluze.

In English

In this issay, author explore the question: "Are the conditions of education in socially excluded Romany families contribute to potentional delinquent behaviour of Romany youth?" The study is based on 17 qualitative interviews with professionals who are involved in working with socially excluded Romany children and their families. A theoretical background of study proceeds from the following concepts: (1)social exclusion; (2)living situation; (3)youth delinquency. The study is part of a larger research project aimed at analyzing different aspects of the living situation of socially excluded Romany families, with the goal to formulate adequate social work strategies to battle Romany social exclusion.

Links

GA403/03/1007, research and development project
Name: Sociální exkluze a inkluze v české společnosti
Investor: Czech Science Foundation, Social Exclusion and Social Inclusion in the Czech Society