J 2006

Adult Education in the Czech Republic - who participates and why

RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC

Basic information

Original name

Adult Education in the Czech Republic - who participates and why

Name in Czech

Vzdělávání dospělých v ČR - kdo participuje a proč

Authors

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor) and Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic)

Edition

Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2006, 0038-0288

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.128

RIV identification code

RIV/00216224:14230/06:00016556

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000244103400005

Keywords in English

adult education; life-long learning; formal education; non-formal education;

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/6/2009 18:04, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.

Abstract

V originále

Adult education as a part of lifelong learning is nowadays the topic emphasised in all documents concerning educational policy, employment policy, and human resources development in the Czech Republic. Older empirical data indicate, however, that the participation of the Czech adult population in programmes of adult learning is not very common. The aim of this article, which is based on a special representative survey, Adult Learning 2005, is to confront how far Czech reality is from the ideal concepts of lifelong learning and a learning society. The authors pursue three questions: 1) To what extent is it true that education in the Czech Republic is a lifelong affair? 2) Does education of this kind occur on both a formal and non-formal level? 3) Do the Czechs engage in lifelong education, regardless of age, attained level of education, gender, and occupational status? Empirical data reveal that, despite the fact that Czech educational authorities give formal support to adult education, reality in the field is somewhat different. Education in the Czech Republic is still not lifelong; if it exists it occurs mainly within the framework of non-formal education, and only higher educated people and those with some experience in adult education participate in it.

In Czech

Vzdělávání dospělých jako součást celoživotníhgo učení je v současné době tématem, který se objevuje v mnoha dokumentech týkajících se české vzdělanostní politiky, politiky zaměstnanosti nebo rozvoje lidských zdrojů. Dosvadní emprická data naznačují, že účast české populace na vzdělávání dospělých není příliš intenzivní. Cílem toho článku, který je založen na datech z reprezentativního výzkumu české dospělé populace z roku 2005, je konfrontace české reality s ideálními koncepty celoživotního učení a vzdělanostní společnosti. Článek hledá odppovědi na tři otázky: 1) Do jaké míry platí, že vzdělávání dospělých je v ČR skutečně celoživotní záležitost? 2) Pokud vzdělávání dospělých existuje, má charakter vzdělávání formálního nebo neformálního? 3)Participují čeští občané na vzdělávání dospělých bez ohledu na svůj věk, úroveň jejich dosaženého vzdělání, pohlaví a zaměstnanencký status? Empirická data ukazují, že navzdory tomu, že české vzdělávací autority formálně vzdělávání dospělých podporují, realita je stále odlišná. Vzdělávání stále není v ČR celoživotní; pokud existuje, pak se děje v rámci vzdělání neformálního a participují na něm především lidé s vyšším vzděláním a pak také ti, kdo už nějakou zkušenost s celoživotním vzděláváním učinili.

Links

1J017/04-DP2, research and development project
Name: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development