J 2006

Konkurence na železnici

TOMEŠ, Zdeněk

Basic information

Original name

Konkurence na železnici

Name (in English)

Competition in railway

Authors

TOMEŠ, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Národohospodářský obzor, 2006, ESF MU Brno, 2006, 1213-2446

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/06:00016297

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords in English

rrailway; competition; monopoly
Změněno: 12/1/2007 16:10, prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D.

Abstract

V originále

Evropské železnice druhé poloviny 20. století se staly velkými a veřejně vlastněnými podniky, které současně spravovaly infrastrukturu a provozovaly železniční služby. V důsledku rozvoje dalších druhů dopravy se na železnici objevila řada problémů. Způsob reformy, který byl zvolen v Evropě, spočíval v oddělení železniční infrastruktury od poskytování železničních služeb. Tato politika byla poprvé vyzkoušena ve Velké Británii a ve Švédsku a následně akceptována Evropskou komisí jako univerzální recept pro řešení problematiky železnic v členských zemích EU. Základní myšlenka rozdělení spočívá v přesvědčení, že železniční infrastruktura představuje případ přirozeného monopolu, zatímco služby mohou být provozovány konkurenčně. Cílem následujícího textu je ocenit výhody a nevýhody takovéto politiky.

In English

The paper aims to assess possibilities and limits of competition in railway transport. The arguments is that real railway market is very different from theoretical perfect competition market. Both actual and potential scope of competition are strongly limited by specific factors present in the industry. The positive effects of competiton are insecure and the vertical unbundling may have not been the best policy.

Links

GA402/04/2128, research and development project
Name: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Czech Science Foundation, Railway transport-institutional aspects, economic theory and policy