TOMEŠ, Zdeněk. Konkurence na železnici (Competition in railway). Národohospodářský obzor. 2006: ESF MU Brno, 2006, vol. 2006, No 4, p. 96-102. ISSN 1213-2446.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Konkurence na železnici
Name (in English) Competition in railway
Authors TOMEŠ, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Národohospodářský obzor, 2006, ESF MU Brno, 2006, 1213-2446.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/06:00016297
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords in English rrailway; competition; monopoly
Tags competition, monopoly, rrailway
Changed by Changed by: prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D., učo 18415. Changed: 12/1/2007 16:10.
Abstract
Evropské železnice druhé poloviny 20. století se staly velkými a veřejně vlastněnými podniky, které současně spravovaly infrastrukturu a provozovaly železniční služby. V důsledku rozvoje dalších druhů dopravy se na železnici objevila řada problémů. Způsob reformy, který byl zvolen v Evropě, spočíval v oddělení železniční infrastruktury od poskytování železničních služeb. Tato politika byla poprvé vyzkoušena ve Velké Británii a ve Švédsku a následně akceptována Evropskou komisí jako univerzální recept pro řešení problematiky železnic v členských zemích EU. Základní myšlenka rozdělení spočívá v přesvědčení, že železniční infrastruktura představuje případ přirozeného monopolu, zatímco služby mohou být provozovány konkurenčně. Cílem následujícího textu je ocenit výhody a nevýhody takovéto politiky.
Abstract (in English)
The paper aims to assess possibilities and limits of competition in railway transport. The arguments is that real railway market is very different from theoretical perfect competition market. Both actual and potential scope of competition are strongly limited by specific factors present in the industry. The positive effects of competiton are insecure and the vertical unbundling may have not been the best policy.
Links
GA402/04/2128, research and development projectName: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Czech Science Foundation, Railway transport-institutional aspects, economic theory and policy
PrintDisplayed: 11/5/2024 23:53