Detailed Information on Publication Record
2006
Potřebné knihy? Ikonografie, knihy emblémů a artifex doctus v Čechách na konci 18. století
SLAVÍČEK, LubomírBasic information
Original name
Potřebné knihy? Ikonografie, knihy emblémů a artifex doctus v Čechách na konci 18. století
Name in Czech
Potřebné knihy? Ikonografie, knihy emblémů a artifex doctus v Čechách na konci 18. století
Name (in English)
Required reading? Iconography, emblem books and artifex doctus in the Bohemia at the end of the Eighteenth Century
Authors
SLAVÍČEK, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Praha, Beket Bukovinská - Lubomír Slavíček (ed), Pictura verba cupit. Sborník příspěvků pro Lubomíra Konečného. Essays for Lubomír Konečný, p. 79-93, 15 pp. 2006
Publisher
Artefactum: nakladatelství Ústavu dějin umění AV ČR
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/06:00018301
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
80-86890-05-8
Keywords in English
artifex doctus (educated painter); library of artist; iconographical handbooks; emblem books; Johann Quirin Jahn; Dominik Kindermann
Tags
Změněno: 17/1/2007 17:40, prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.
V originále
Příspěvek na příkladu dvou umělců pozdního 18. století, Johanna Quirina Jahna (1739–1802) a Dominika Kindermanna (1739–1817), kteří svým původem i tvorbou byli spjatí s českým prostředím a vzděláním pak s uměleckou akademií ve Vídni, dokládá, že ideál vzdělaného malíře (artifex doctus), tak jak jej postulovala renesanční teorie umění, neztratil na svém významu ani v této době. Současně ukazuje, že navzdory kritickým výhradám soudobé teorie umění k tradičním ikonologickým příručkám a ke knihám emblémů, byl právě tento typ literatury v knihovnách obou malíře bohatě zastoupen, a to včetně soudobých pokusů o jejich oživení.
In English
The article uses the examples of Johann Quirin Jahn (1739-1802) and Dominik Kindermann (1739-1817), two late eighteenth century artists, to show that the ideal of the educated painter (artifex doctus), as postulated by Renaissance art theory, had not lost its significance at this period. It also demonstrated that in spite of critical reservations of contemporary art theory about traditional iconographical handbooks and emblem books this type of literature was well represented un the libraries of both artists, and was without doubt also used in their work.
Links
MSM0021622426, plan (intention) |
|