D 2006

Potřebné knihy? Ikonografie, knihy emblémů a artifex doctus v Čechách na konci 18. století

SLAVÍČEK, Lubomír

Basic information

Original name

Potřebné knihy? Ikonografie, knihy emblémů a artifex doctus v Čechách na konci 18. století

Name in Czech

Potřebné knihy? Ikonografie, knihy emblémů a artifex doctus v Čechách na konci 18. století

Name (in English)

Required reading? Iconography, emblem books and artifex doctus in the Bohemia at the end of the Eighteenth Century

Authors

SLAVÍČEK, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Praha, Beket Bukovinská - Lubomír Slavíček (ed), Pictura verba cupit. Sborník příspěvků pro Lubomíra Konečného. Essays for Lubomír Konečný, p. 79-93, 15 pp. 2006

Publisher

Artefactum: nakladatelství Ústavu dějin umění AV ČR

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/06:00018301

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-86890-05-8

Keywords in English

artifex doctus (educated painter); library of artist; iconographical handbooks; emblem books; Johann Quirin Jahn; Dominik Kindermann
Změněno: 17/1/2007 17:40, prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.

Abstract

V originále

Příspěvek na příkladu dvou umělců pozdního 18. století, Johanna Quirina Jahna (1739–1802) a Dominika Kindermanna (1739–1817), kteří svým původem i tvorbou byli spjatí s českým prostředím a vzděláním pak s uměleckou akademií ve Vídni, dokládá, že ideál vzdělaného malíře (artifex doctus), tak jak jej postulovala renesanční teorie umění, neztratil na svém významu ani v této době. Současně ukazuje, že navzdory kritickým výhradám soudobé teorie umění k tradičním ikonologickým příručkám a ke knihám emblémů, byl právě tento typ literatury v knihovnách obou malíře bohatě zastoupen, a to včetně soudobých pokusů o jejich oživení.

In English

The article uses the examples of Johann Quirin Jahn (1739-1802) and Dominik Kindermann (1739-1817), two late eighteenth century artists, to show that the ideal of the educated painter (artifex doctus), as postulated by Renaissance art theory, had not lost its significance at this period. It also demonstrated that in spite of critical reservations of contemporary art theory about traditional iconographical handbooks and emblem books this type of literature was well represented un the libraries of both artists, and was without doubt also used in their work.

Links

MSM0021622426, plan (intention)
Name: Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR