RABUŠICOVÁ, Milada. Místo vzdělávání dospělých v konceptu celoživotního učení (The Role of Adult Education in the Concept of Lifelong Learning). Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U11. Brno: Masarykova univerzita, 2006, roč. 2006, U11, p. 13-26. ISSN 1211-6971.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Místo vzdělávání dospělých v konceptu celoživotního učení
Name in Czech Místo vzdělávání dospělých v konceptu celoživotního učení
Name (in English) The Role of Adult Education in the Concept of Lifelong Learning
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U11, Brno, Masarykova univerzita, 2006, 1211-6971.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/06:00016558
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English adult education; lifelong learning; learning society
Tags adult education, learning society, lifelong learning
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr., učo 848. Changed: 21/6/2007 15:34.
Abstract
Smyslem tohoto příspěvku je vytvořit teoretický rámec pro uvažování o místě vzdělávání a učení dospělých v rámci celoživotního učení. K tomu účelu autorka volí dva úhly pohledu. Jednak pohled „zvenčí“, tedy diskusi o sociálních a ekonomických souvislostech vzdělávání dospělých v současných podmínkách společnosti vědění a učící se společnosti, jednak pohled „zevnitř“, tedy výklad o potřebě a motivaci dospělého člověka učit se po celý život. Otázkou je, jak taková potřeba a motivace vzniká, čím je vyvolána a kterých oblastí se týká. Autorka se věnuje se také problémům spojeným s realizací vzdělávání dospělých a cestu k jeho dalšímu rozvoji ve všech podobách a formách vidí ve východiscích a principech celoživotního učení. Článek uvozuje (předznamenává) jednotlivé příspěvky, které tvoří jádro sborníku a jsou věnovány konkrétním oblastem vzdělávání dospělých, jako je profesní vzdělávání, rodinné vzdělávání, vzdělávání ve volném čase, občanské vzdělávání, vzdělávání v předseniorském a seniorském věku apod.
Abstract (in English)
The aim of the paper is to develop a theoretical framework for reflections on the role of adult learning and education within lifelong learning. To achieve this, the author has selected two perspectives. One is an “outsider” point of view, i.e. focusing on discussion of social and economic aspects of adult education in the contemporary context of knowledge society and learning society, while the other is an “insider” point of view, i.e. an account of the need and motivation of adults to keep learning for the whole of their lives. The question is what it is that gives rise to this need and motivation, by what it is aroused and which areas it concerns. The author also deals with issues in adult education implementation, seeing the path to further development of all of its kinds and forms in the assumptions and principles lifelong learning is based on. The paper previews individual papers forming the core of the volume of proceedings, dealing with specific areas of adult education such as occupational training, family life education, leisure-time activity training, civic education, pre-senior and senior age education etc.
Links
1J017/04-DP2, research and development projectName: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development
PrintDisplayed: 28/4/2024 08:03