KUNC, Josef. Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje (The Beginning of Industry and Railway in Moravia and Silesia - Historical Aspects of Progress). Národohospodářský obzor. Brno: ESF MU, 2006, VI, No 4, p. 24-30. ISSN 1213-2446.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje
Name in Czech Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje
Name (in English) The Beginning of Industry and Railway in Moravia and Silesia - Historical Aspects of Progress
Authors KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Národohospodářský obzor, Brno, ESF MU, 2006, 1213-2446.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/06:00016315
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords in English Industry; Railway; Moravia and Silesia; Historical Aspects
Tags Historical Aspects, industry, Moravia and Silesia, railway
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338. Changed: 16/1/2007 16:04.
Abstract
Průmyslová výroba má na Moravě dlouholetou historii a tradici. Původní koncentrace manufakturní a později tovární výroby se etablovaly zejména v moravsko/slezsko – pruském příhraničí a v Brně a okolí. S rozvojem těžby uhlí a primárně navazujících výrob (zejména hutnické a kovozpracující) zaznamenalo prudký rozvoj průmyslu především Ostravsko, což byla ovšem do určité míry výjimka, protože těžiště průmyslové výroby se v průběhu 19. století přesunulo, do značné míry také vlivem rozvíjející se železniční dopravy, do vnitrozemí do nově vznikajících průmyslových center. Právě město Brno, jako jedno z nejvíce průmyslových měst celého Rakouska bylo v roce 1839 napojeno na parostrojní železnici a industrializace a urbanizace Moravy a Slezska (také díky železnici) byla spuštěna.
Abstract (in English)
Industrial production in Moravia has a long history and tradition. Original concentration of manufactoral and factory production was based particularly in Moravian/Silesian – Prussian borderland and in Brno and its surroundings. Together with coal mining development and related production (metallurgy and metal works) the Ostrava region experienced intensive development, which was an exception to a certain extent, since centre of industrial development relocated during the 19th century, in a large degree thanks to developing railway infrastructure inland into newly established industrial centres. Just Brno, as a one of the most industrial cities of the whole former Austria, was in 1839 connected to locomotive railway and industrialization and urbanization of Moravia and Silesia was set off.
Links
GA402/04/2128, research and development projectName: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Czech Science Foundation, Railway transport-institutional aspects, economic theory and policy
PrintDisplayed: 4/9/2024 17:07